این امیدواری از آنجا ناشی می‌شد که بازار اشتغال آمریکا در ماه‌های ژانویه و دسامبر عملکرد ضعیفی از خود بر جا گذاشته بود که موجب نگرانی زیادی در خصوص وضعیت رشد و رونق اقتصادی این کشور شد. در همین حال، شکسته شدن سطح مقاومتی 1270 دلاری در هفته گذشته، تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی داشت و سرمایه‌گذاران بیشتری برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا اقدام کرده‌اند.

 این مساله موجب شد تا تحلیل تکنیکالیست‌های طلا بر این اصل استوار شود که در صورتی که طلا بتواند قیمت 1285 دلاری را حفظ کند، به زودی به سوی 1300 دلار در هر اونس نیز اوج می‌گیرد و پس از ماه‌ها بار دیگر وارد کانال 1300 دلاری خواهد شد.

در پایان معاملات هفته گذشته بازارهای بین‌المللی، قیمت فلز زرد روی 1267 دلار ثابت شد تا صعود 9 دلاری را نشان دهد. از آنجا که جو حاکم بر بازارهای جهانی طلا به دلیل آمارهای ناخوشایند هفته گذشته، بر مبنای افزایش بهای طلا شکل گرفته بود، طی روزهای ابتدایی هفته جاری میلادی، شاهد صعود بهای طلا در این بازارها بودیم، تا قیمت این فلز به رکوردهای جدیدی در سال 2014 میلادی دست یابد؛ به این دلیل که انتشار آمارهای ناامید کننده نسبت به وضعیت بازار کار آمریکا در ماه ژانویه موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال ادامه اجرای محرک پولی از سوی فدرال رزرو شده است. در همین حال اما برخی تحلیلگران معتقدند که این افزایش‌ها ادامه نخواهد یافت، چراکه آمار ضعیف در بخش کارگری آمریکا می‌تواند به علت مسائل مرتبط با شرایط آب و هوایی باشد.

یلن همچنین روز پنج‌شنبه در کمیته بانکداری سنا سخنرانی خواهد کرد. از نظر آمارهای کلان اقتصادی نخستین سخنرانی جانت یلن در کنگره از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود و تا حد زیادی خط مشی فدرال رزرو را روشن خواهد کرد.

تاثیرپذیری بازارهای داخلی از اونس طلا
آنچه بازار داخلی سکه روزدوشنبه با آن روبه رو شد، افزایش قیمت بود. در این روز به تبع تغییرات اونس طلا، بر بهای سکه‌های ربع تا تمام بهار آزادی، به میزان اندکی افزوده شد تا تمام سکه طرح جدید 884 هزار و تمام بهار طرح قدیم 887 هزار تومان معامله شود. در این روز بازار قراردادهای آتی سکه هم بین چهار تا 10 هزار تومان بر سررسیدهای نزدیک تا دور خود افزود که این میزان تغییر قیمت، پس از مدت‌ها در این بازار مشاهده می‌شد.

حجم قراردادهای معامله شده در آتی سکه هم به 2 دلیل در این روز افزایش اندکی را نشان داد؛ از یک سو یک سررسید جدید به جمع سکه‌ها پیوسته بود که بیشترین تعداد قراردادهای معامله شده را به خود اختصاص داد و از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت‌ها – که در سررسیدهای دور به بیش از 10 هزار تومان هم رسیده بود – خریدارن این سررسیدها وارد بازار شدند. با وجود تعطیلی روز گذشته اما، سایت اتحادیه طلا و جواهر کشور نشان‌دهنده تغییراتی در قیمت سکه و دلار بود.

اونس طلا که در پایان معاملات روز دوشنبه توانسته بود مقاومت 1280 دلاری را بشکند، روز گذشته در اغلب ساعات معاملاتی بازار نیویورک - تا ساعت 16:00 به وقت تهران – در بالای این سطح نوسان می‌کرد. به این ترتیب روز گذشته قیمت سکه در بازار نقدی باز هم افزایش یافت و ارقام بالای 894 هزار تومان را ثبت کرد. با این وجود روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی نسبت به بهای واقعی آن حدود 10 هزار تومان حباب منفی داشت. این در حالی بود که سکه‌های ربع و گرمی به ترتیب بیش از 30 و بیش از 50 هزار تومان حباب مثبت گرفته بودند.

قیمت روز گذشته سکه در بازار نقدی، بیشترین بهای آن از حدود سه ماه گذشته بود. قیمت سکه تمام بهار آزادی در روز 29 آبان امسال، بیش از 900 هزار تومان بود که به تدریج رو به کاهش گذاشت. در تاریخ 30 آبان قیمت این سکه 899 هزار تومان بود و پس از آن تاریخ دیگر نتوانست، به این سطح بازگردد.

همان‌طور که نمودار نوسانات بهای جهانی طلا نشان می‌دهد، قیمت این فلز رو به افزایش است؛ اما این مساله به میزان فراوانی به صحبت‌های روز پنج‌شنبه رئیس فدرال رزرو آمریکا بستگی خواهد داشت.

 بازارهای داخلی طلا و سکه هم که در چند روز گذشته تبعیت خود از تحرکات اونس طلا را نشان داده اند، چشم انتظار حرکت بعدی این فلز گرانبها هستند.

از آنجا که بازار قراردادهای آتی سکه به دلیل تعطیلی روز گذشته نتوانست با تغییرات قیمتی اونس طلا همراه شود، این انتظار وجود دارد که امروز به جبران آن پرداخته و بر قیمت‌ها بیفزاید. البته این در شرایطی است که بهای دلار در بازار آزاد نوسانی رو به کاهش را تجربه نکند.