عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: پرداخت وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو به افزایش قدرت خرید مردم کمک خواهد کرد اما موضوع اصلی در این زمینه انتظار مصرف‌کنندگان برای کاهش قیمت‌ها است.

شهرام آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بخش اعظم مصرف‌کنندگان ایرانی توانایی خرید خودروی 30، 40 میلیون تومانی را ندارند بنابراین پرداخت وام 25 میلیون تومانی باعث افزایش قدرت خرید آنها خواهد شد.

وی با بیان اینکه البته یکی از دلایل رکود فعلی بازار خودرو، انتظار مردم برای کاهش قیمت این محصول است، خاطرنشان کرد: بعد از توافق هسته‌ای مصرف‌کنندگان منتظر کاهش قیمت کالاها از جمله خودرو هستند البته این انتظار به دلیل شرایط اقتصادی کشور تا حد زیادی محقق نخواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: حدود شش ماه پس از لغو تحریم‌ها، هزینه‌های اضافی که خودروسازان از ناحیه تحریم متحمل می‌شدند از بین خواهد رفت با این حال در سال آینده تورم سال جدید متعاقبا باعث رشد هزینه‌ها خواهد شد.

وی افزود: به دلایل مختلف از جمله کاهش شدید قیمت نفت، تورم سالانه و ضرورت جلوگیری از رشد واردات، نمی‌توان انتظار داشت که نرخ ارز کاهش یابد بنابراین در این شرایط انتظار کاهش قیمت کالاها غیر واقعی خواهد بود.

آزادی با بیان اینکه در چند ماهه آینده با مشاهده تاثیرات واقعی توافق هسته‌ای بر اقتصاد، مصرف‌کنندگان در انتظارات خود برای کاهش قیمت‌ها تجدیدنظر خواهند کرد، تصریح کرد: بنابراین مهمترین عامل برای خروج اقتصاد از رکود فعلی، آگاهی مردم از شرایط واقعی اقتصاد کشور است که به مرور این اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایسنا، دولت در راستای اجرایی شدن بسته خروج از رکود و رونق اقتصادی کشور، از پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو با بهره 16 درصدی و بازپرداخت هفت ساله خبر داده است.