به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، مقامات آمریکایی ظاهراً از سفر سه روزه نمایندگان شرکت‌های خصوصی به ایران خشمگین شده‌اند.

رسانه‌های فرانسوی گزارش کردند که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، با «لوران فابیوس» همتای فرانسوی‌اش تماسی تلفنی برقرار کرد تا به او اعلام کند که سفر این شرکت‌های خصوصی به ایران در حمایت از پیام آمریکا به تهران «مفید نبوده است».

پیام آمریکا به تهران این است: در حالی که تحریم‌ها (علیه ایران) کاهش یافته است اما هنوز کاملاً لغو نشده است و تجارت با تهران هنوز به صورت معمول در نیامده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا همچنین به فرانسه هشدار داده است، هر کشوری را که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران را نقض کند جریمه می‌کند؛ خواه این کشور همپیمان آمریکا باشد، خواه نباشد.

یک هیأت تجاری 116 نفری فرانسوی به نمایندگی از بسیاری از کمپانی‌های بین‌المللی اصلی فرانسه از جمله «توتال»، «پژو»، «سیتروئن»، «لافارگ»، «جی دی اف سوئز» و «آلستوم» به تهران سفر کردند. نمایندگانی از باشگاه فوتبال «اوسر» نیز برای آموزش فوت و فن آموزش بازیکنان نیز در این هیأت حضور داشتند.

به گزارش گاردین، «تیری کورتین» معاون رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه اعلام کرد که هیأت مذکور که روز دوشنبه وارد تهران شدند خواستار ارزیابی فرصت‌های تجاری در این کشور هستند.

«پیر موسکوویچی» وزیر امور مالی فرانسه آخر هفته اعلام کرد که فرانسه در صورت لغو تحریم‌های ایران، فرصت‌های تجاری چشمگیری در تهران خواهد داشت.

وی تصریح کرد که این دیدار، با هدف القای این پیام صورت گرفته است که اگر شرایط بهبود پیدا کند، فرصت‌های تجاری چشمگیری برای فرانسه در ایران وجود خواهد داشت.

آمریکا پیشتر نیز از بهبود روابط کشورهای دیگر با ایران به خشم آمده بود، به طوریکه ماه گذشته میلادی، وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک «لوکزامبورگ» را به دلیل کمک به بانک مرکزی ایران برای دسترسی به سیستم مالی آمریکا در سال 2007 و 2008 در نقض تحریم‌های آمریکا، 152 میلیون دلار جریمه کرد.