عدم تعادل در جریان نقدینگی, یکی از مسائل عمده که در اداره امور شرکت های کوچک است. در این مقاله ما به بررسی جریان نقدینگی از نظر ورود و خروج آن خواهیم پرداخت و ۷ ایده برای بالا بردن نقدینگی شرکت ها پیشنهاد می کنیم: 
۱ – بی معطلی صورتحساب صادر کنید:
آیا تا به حال شده است که آنقدر خود را مشغول ساختن شرکت و مدیریت پروژه ها نمایید که به یاد صدور فاکتور به صورت منظم و دوره این نیفتید؟ این فقط مشکل شما نیست. مقاطعه کاری را می شناسم که برخی اوقات در ارسال صورتحساب برای کارهای کوچک کوتاهی می کرد تا اینکه به زمان مقرر برای پرداخت هزینه های شرکت خود می رسید و آن وقت هیچ پول نقدی برای پرداخت هزینه ها در موعد مقرر نداشت. اگر تا بحال سیستمی به این منظور طراحی نگرده اید, از هم اکنون صدور صورتحساب ها را در دوره های منظم, تنظیم نمایید و یا یکی از کارکنان را به این کار مکلف نمایید. 

۲- کارکنان را به تحرک برای خلق سیستم دریافت سریع وجوهات صورتحساب ها تشویق کنید.
بر روی دریافت سریع وجوهات صورتحساب ها تمرکز کنید: شرکت های کوچک به طور قابل ملاحظه ای می توانند در دریافت سریع وجوهات، با پیشنهاد تخفیف در ازای دریافت سریع مبالغ عمل کنند. من صورتحساب هایی دریافت نموده ام که در آن ها قید شده در صورت پرداخت در طی ۱۰ روز ۱ تا ۲ درصد تخفیف قائل می شوند. اگر من می خواستم یک چک یک ماهه برایشان صادر کنم با پیشنهاد چنین تخفیف ناچیزی صورتحساب را پرداخت می نمودم.

۳ – از آغاز از مشتریان بدحساب پرهیز نمایید:
بهترین راه برای پرهیز از مسائل و مشکلات ناشی از جریان نقدینگی وابسته به مشتریان، همانا جلوگیری از آن است که افراد بدحساب به مشتریان اصلی شما تبدیل شوند.

۴ – شیوه استفاده از معاوضه بجای پول نقد در خردیدهایتان:
شما با معاوضه محصولات و سرویس های خود با محصولات و سرویس های دیگران می توانید فشار ناشی از پرداخت های نقدی خود را پایین بیاورید.

۵ – بجای زیاد کردن موجودی به آراستگی موجودی بپردازید: 
اگر شما چون برخی تولیدکنندگان قادر به پیاده سازی سیستم مدیریت موجودی JIT نمی باشید، اشکالی ندارد. چطور است بجای JIT از سیستمی کاراتر به نام JILT ( Just In Less Time )، استفاده نمایید؟! زیرا که در اقتصاد بی تنش سرمایه گذاری بر موجودی مواد اولیه و موجودی فروش، عایدی دربر نخواهد داشت، ( برعکس آنکه متأسفانه در ایران گاهی سرمایه گذاری در موجودی انبار کارخانه جات از سودآوری تولید و فروش بیشتر است)، ولی برای یک مؤسسه کوچک با هدف حفظ جریان نقدینگی کنترل صحیح موجودی بسیار پراهمیت است و کاهش موجودی در آن ها بسیار آسان می باشد. مثلا من رستوران های زیادی را دیده ام که به جای ارائه لیست متنوعی از نوشیدنی ها، تنها بر کیفیت نوشیدنی تکیه می کنند و تنها چند محصول خوب از چند منطقه خاص را ارائه می دهند و بدین ترتیب هیچ مشتری خوش سلیقه ای ناراضی نخواهد بود. 

۶ – این نکته را همیشه در نظر داشته باشید: 
وام های خود را به وام های با بهره کمتر تبدیل نمایید. من می دانم که قرض گرفتن اغلب کار ناصحیحی برای مؤسسات کوچک می باشد ولی با این وجود من متحیرم از این همه روش ها و شیوه های مختلف که کارآفرینان سطحی در قرض و یا وام گرفتن دارند. یک صاحب شرکت کوچک را می شناسم که یک کارمند داشت و چهار نوع وام، وام تجهیزات، وام ماشین و دو وام از شرکت های کارت های اعتباری. اگر شما هم دارای چنین شرایطی هستید و چندین وام مختلف گرفته اید تنها به شما توصیه می کنم یک مروری بر وام های خود بکنید و حتا الامکان نرخ بهره آن ها را به پایین ترین حد برسانید.

۷ – بجای شام و نهار، هدیه بدهید: 
این نکته کوچکی است اما واقعا ارزش دارد که آن را به خاطر بسپارید. وقتی می خواهید از یک مشتری تشکر کنید بهتر است از هدایای کوچک استفاده کنید و یا کوپن های خرید، مثلا تا ۲۵ دلار به آن ها بدهید.

درباره وب‌سایت ‌bcentral.com: 

بیل گیتز مدیر افسانه ای شرکت مایکروسافت و ثروتمندترین مرد جهان، بر خلاف سنت دیرینهٔ ثروتمندان بزرگ تاریخ که بخشی از ثروت خود را پس از مرگ وقف امور خیریه نموده اند، ثروت خود را چه در زمان حیات و چه پس از آن صرف امور آموزشی نموده است و از آنجمله میتوان به تشکیل سایت رایگان BCentral برای دادن مشاورهٔ رایگان به تجار نوپا اشره نمود. (به آنکس که دوست می داری بجای بخشیدن ماهی، ماهیگیری بیاموز ) مونت انبیسک نویسنده و مشاور تجاری که تاکنون برندهٔ جوایز بیشماری طی ۲۰ سال گذشته در مدیریت شده است ، یکی از اعضای گروه برگزیدهٔ بیل گیتز برای نیل به این مهم می باشد.

منبع : سازمان‌ فرهنگی فرا