دوهفته نامه «فوربس» در مطلبی که به تازگی منتشر کرده است به معرفی میلیاردرهای عرصه تکنولوژی پرداخته است. جای تعجب ندارد که «بیل گیتس» ـ که پیش از این توانسته بود به عنوان ثروتمندترین مرد جهان در سال 2014 شناخته شود در راس این فهرست قرار گیرد. در این فهرست مارک زوکربرگ، که همیشه در رده‌های ابتدایی قرار داشت، در جای ششم نشسته است.«پل آلن» از کمپانی مایکروسافت نهم است. ثروت خالص او در سال 2014 میلادی بالغ بر 15.2 میلیارد دلار برآورد می‌شود. «عظیم پرومجی» میلیاردر هندی‌تبار دنیا نیز در رده دهم این فهرست جای گرفته است. ثروت خالص پرومجی، 15.3 میلیارد دلار ثبت شده است. «لارنس پاول جابز» بیوه «استیو جابز» نیز با ثروتی برابر 14 میلیارد دلار دوازدهم است. در این مطلب با هشت نفر نخست فهرست فوربس آشنا می‌شوید.



بیل گیتس 

ثروت خالص: 76 میلیارد دلار 

کمپانی: مایکروسافت
 

«بیل گیتس» در دنیا به‌عنوان بنیان‌گذار تحول در رایانه‌های شخصی مشهور است. نحوه تجارت بیل گیتس به دلیل اینکه قدرت رقابت را از رقیبان سلب کرده‌ همواره مورد انتقاد بوده‌است و در زمان‌هایی نیز از او به این دلیل شکایت شده‌است. گیتس همواره تلاش‌های خیرخواهانه متعددی را نیز تعقیب کرده‌است.



لری الیسون 

ثروت خالص: 48 میلیارد دلار 

کمپانی: اوراکل
 

«لارنس ژوزف الیسون»، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت اوراکل، یکی از شرکت‌های عمده در زمینه نرم‌افزارهای پایگاه داده است. او علاوه بر فن‌آوری در زمینه ورزش نیز فعالیت می‌کند. الیسون همچنین یک جت شخصی دارد که بارها باعث جنجال شده است. لری الیسون مدت‌هاست یکی از چهره‌های ثابت این فهرست است.



لری پیج 

ثروت خالص: 32/3 میلیارد دلار 

کمپانی: گوگل 

چهارم آوریل ۲۰۱۱ پس از استعفای اریک اشمیت، لری پیج به عنوان مدیرعامل اجرایی گوگل انتخاب شد. در سال ۲۰۱۳ فوربس دارایی پیج را حدود ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده بود. ثروت او در سال‌جاری میلادی افزایشی چشمگیر داشته است. او همچنین به همراه سرگئی برین تقریبا ۱۶ درصد از سهام گوگل را در اختیار دارند.



جف بزوس 

ثروت خالص: 32 میلیارد دلار 

کمپانی: آمازون
 

جف بزوس به همراه نامزد خود در سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون را تاسیس کرد و بلا فاصله یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به نام «کافان» را تشویق کرد تا در این شرکت استخدام شود. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۵ اولین نسخه از وب سایت آمازون روی شبکه اینترنت قرار گرفت واز تاریخ ۱۶ جولای ۱۹۹۵ رسما کار خود را آغاز کرد. 



سرگئی برین 

ثروت خالص: 31/8 میلیارد دلار 

کمپانی: گوگل 

وقتی لری پیج در این فهرست حضور دارد چندان عجیب و دور از انتظار نیست که سرگئی برین هم در این فهرست حضور داشته باشد. برین در حال حاضر مدیر تکنولوژی شرکت گوگل است. آنها تا پیش از سال 2014 میلادی در هر فهرستی که اعلام می‌شد دقیقا در کنار همدیگر قرار داشتند اما در فهرست امسال جف بزوس بین آنها فاصله انداخته است.



مارک زوکربرگ 

ثروت خالص: 28/5 میلیارد دلار 

کمپانی: فیس‌بوک
 

دیگر وقتش رسیده بود که سروکله آقای فیس‌بوک در این فهرست پیدا شود. زوکربرگ از زمانی که این شبکه اجتماعی عظیم را راه‌اندازی کرده است همواره در بین فهرست‌های ثروتمندان دنیا جایی برای خود دست و پا کرده است. مارک زوکربرگ در سال‌جاری میلادی یک معامله پرسروصدا نیز انجام داد و واتس‌آپ را خریداری کرد.



استیو بالمر 

ثروت خالص: 19/3 میلیارد دلار 

کمپانی: مایکروسافت
 

«استیو بالمر» از ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی تا فوریه ۲۰۱۴ مدیرعامل شرکت مایکروسافت بود. او تمام دارایی خود را از راه کارمندی شرکت مایکروسافت به‌ دست آورده است آن هم در حالی که هیچ نسبتی با گیتس ندارد. بالمر در قسمت‌های مختلف شرکت مایکروسافت شامل توسعه سیستم‌های عامل، اجرا، فروش و پشتیبانی مدیر بوده‌است. 



مایکل دل 

ثروت خالص: 17/5 میلیارد دلار 

کمپانی: دل
 

مایکل دل متولد ۱۹۶۵ شهر هیوستون، رئیس و بنیانگذار شرکت رایانه‌ای دل است. همه کسانی که با سیستم‌های کامپیوتری کار می‌کنند و آشنایی دارند به خوبی با محصولات دل آشنا هستند. بیش از هر چیز این رایانه‌های قابل حمل دل است که توانسته در سراسر جهان برای خود مشتریان پروپاقرصی دست و پا کند.