محمد سوری در یک گردهمایی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای قدرتمند و ثروتمند جهان بوده که از پتانسل‌ها و امکانات بسیار زیادی برای رسیدن به توسعه و پیشرفت برخوردار است، گفت: ایران می‌تواند در آینده نزدیک در رده 10 اقتصاد بزرگ جهان قرار بگیرد مشروط به آنکه بخواهیم به این جایگاه دست پیدا کنیم و در مدیریت کشور نیز از افراد متخصص و توانمند استفاده کنیم این در شرایطی است که از این افراد به نحو احسن استقاده نمی‌شود .

مشاور ارشد وزیر نفت با اشاره به خسارت تحریم‌ها تصریح کرد: اگر چه از ناحیه جنگ و تحریم ضربه زیادی به کشور وارد شد اما خسارات ناشی از تحریم‌ها چندین برابر خسارت جنگ تحمیلی است .

سوری در خصوص لغو تحریم‌ها به مذاکرات طولانی گروه 5+1 اشاره کرد و افزود: تصور کنید که به مدت چند شب، وزرای خارجه و مقامات ارشد 6 ابرقدرت جهان با ایران مذاکره در حال مذاکره بودند ودر حالی که یک طرف میز مذاکره 6 قدرت جهانی و طرف دیگر آن وزیر امورخارجه ایران بود سرانجام این کشورها به این حقیقت رسیدند که ایران را به عنوان یک قدرت بپذیرند و قبول کنند که باید تحریم ها را لغو کنند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه لغو تحریم‌ها به معنای بازگشت سرمایه‌هایی است که قرار بود در صنعت نفت و گاز ایران جذب شود، اظهار داشت: شرکت ملی نفت ایران به 150 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که این میزان سرمایه گذاری باعث اشتغال‌زایی و درآمد در کشور خواهد شد.

وی سپس از بازگشت غول‌های نفتی به کشور خبر داد و افزود: شرکت‌هایی همچون شل و برتیش پترولیوم انگلیس، پتروناس مالزی، رپسول اسپانیا و چندین شرکت بزرگ نفت و گاز جهان به ایران باز می‌گردند و فعالیت‌های نفتی با این شرکت‌ها از سرگرفته می‌شود.

سوری با بیان اینکه کارآفرینان و سرمایه گذاران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی باید از هم اکنون خود را برای دور جدیدی از توسعه ایران و مواجه با شرایط و فرصت‌های جدید آماده کنند، تبیین کرد: حذف قوانین دست و پاگیر و لزوم روان سازی مقررات را برای رویارویی بهتر با فرصت‌های آینده مورد تاکید قرار داد.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفتکش ایران افزود: با رفع تحریم ها سرمایه گذاران و کارآفرینانی که در سال های گذشته کشور را به دلایلی ترک کردند به وطن باز خواهند گشت و به این ترتیب کشورمان دوره تحریم ها و خسارتهای ناشی از آن را به سرعت پشت سر خواهد گذاشت.

این مقام مسئول با اشاره به منابع عظیم نفت و گاز طبیعی ایران، تاکید کرد: ایران در منطقه خلیج فارس با در اختیار داشتن میادین بزرگی همچون پارس جنوبی، پارس شمالی، فردوسی و گلشن ذخائر با ارزشی در اختیار دارد، تبیین کرد: طوری که می‌توانیم 300 میلیون تن مواد هیدروکربونی از این منابع تولید کنیم که 1.5 برابر کل تولید نفت کشور است و یک میلیون بشکه در روز آن از طریق دریا خواهد بود.

به گفته مشاور ارشد وزیر نفت با برداشت کامل منابع نفت و گاز خلیج فارس درآمد سرانه مردم ایران 2.5 برابر می‌شود.

سوری با یادآوری ارزش محصولات پتروشیمی، فرآورده های پلیمری  و ارزش افزوده این نسل جدید محصولات خاطرنشان کرد: در این بخش برنامه ریزی‌های لازم برای تولید 125 میلیون تن محصولات پتروشیمی و صادرات نیمی از آن انجام گرفته است.