پیش‌بینی‌ها نسبت به روند قیمت جهانی طلا در وضعیت خوش‌بینانه قرار گرفته است. دلیل اتخاذ رویکرد مثبت نسبت به افزایش بهای اونس، چهار عامل عنوان می‌شود. آمارهای تجاری چین، گزارش رئیس‌کل فدرال رزرو به کنگره، حاشیه‌ها و پیامدهای اعتراض کارگری در معادن آفریقای جنوبی و نوسانات ارزش دلار و بازار سهام چهار عامل اثرگذار بر قیمت طلا عنوان می‌شوند. به همین دلایل، عمده پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها درخصوص طلا، مثبت بوده و کارشناسان معتقدند: اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، چهار عامل مورد اشاره به رشد قیمت طلا در روزهای پیش‌رو کمک می‌کند.

قیمت‌ها در بازار داخل کاهش یافت
 قیمت اونس طلا به‌واسطه تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی تغییر نکرد، اما کارشناسان معتقدند که 4 رویداد مهم در روزهای آینده، قیمت طلا را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد: اول اینکه آمارهایی که درخصوص تراز تجاری، واردات و صادرات چین منتشر می‌شود، در تعیین روند قیمت طلا موثر خواهد بود.

مساله دوم به رویارویی «یلن»، رئیس بانک مرکزی آمریکا با کنگره مربوط می‌شود. توافق بین «فدرال رزرو» و کنگره احتمالا در تعیین روند بازار طلا نقش مهمی را ایفا می‌کند. عامل سوم به نگرانی از گسترش اعتراضات کارگران معادن پلاتین آفریقای‌جنوبی به معادن طلا مربوط می‌شود و آخرین عامل هم به نوسانات ارزش دلار و شاخص سهام مربوط می‌شود که به اعتقاد کارشناسان، فدرال رزرو توانایی کنترل آنها را نخواهد داشت و این امر به تقویت طلا منجر خواهد شد.

اوضاع بازار ارز داخلی نسبتا آرام است و حرکت نرخ یورو و پوند به سمت مقادیر پیشین، باعث کاهش قیمت عمده ارزها در بازار داخلی شده است. خبرهای خوشی درخصوص حصول توافق و گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران به گوش می‌رسد که به اعتقاد کارشناسان، آینده بازار را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. با وجود اینکه اونس طلا به‌واسطه تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی، تغییر قیمت نداد، اظهارنظرها و رویدادهای پیش‌رو از تقویت طلا در هفته‌های آینده حکایت دارد.


بازار داخل
قیمت عمده ارزها در بازار تهران، دیروز مقداری کاهش یافت. صرافان راسته بازار برای این تغییر قیمت علت خاصی عنوان نکرده و این جابه‌جایی‌های جزئی را با متغیر‌های درونی بازار مرتبط می‌دانند. با این وجود، اظهارنظرهایی نیز در توجیه تغییرات اخیر صورت گرفته است.

 اتمام مذاکرات ایران و آژانس از جمله رویدادهایی است که عده‌ای معتقدند می‌توانسته در تغییر فضای بازار و نزولی کردن قیمت‌ها نقش داشته باشد. عده‌ای نیز معتقدند حرکت برخی ارزها به سمت قیمت‌های تعادلی ‌تغییرات اخیر قیمت‌ها را موجب شده است.

آمار ضعیف بازار کار ایالات‌متحده، موجب تقویت یورو و پوند در بازار جهانی شد.این موضوع در بازار داخلی نیز موثر بود و یورو و پوند با افزایش ناگهانی قیمت روبه‌رو شدند، اما در ادامه، بازار مجددا کاهش قیمت را تجربه کرد. اتفاقی که به گفته کارشناسان نشان از تمایل بازار به تعادل قیمتی در سطوح پایین‌تر دارد. در نتیجه قیمت این ارزها در بازار کاهش یافت تا دوباره روی مقادیر تعادلی قبلی قرار بگیرد.

 افت قیمت این دو ارز پایین آمدن نرخ دلار را به همراه داشت؛ چراکه صرافان سعی دارند که نسبت قیمت‌هایشان با برابری‌های جهانی انطباق داشته باشد. کاهش نرخ دلار در این مرحله، این ارز پراهمیت را از دامنه‌ای که چند هفته‌ای است در حدود آن نوسان دارد خارج نکرد و بر همین اساس تعادل بازار را بر هم نزد.

 کاهش قیمت این 3 ارز پراهمیت نیز، افت قیمت سایر ارزها در بازار را موجب شد، اما عامل مهمی که چند ماهی است در تنظیم قیمت‌های بازار داخلی نقش ایفا می‌کند، روند حصول توافق بین ایران و گروه 1+5 است. بر این اساس اخبار خوشی که از پیشرفت مذاکرات و گسترش روابط اقتصادی ایران منتشر می‌شود، در تنظیم نگاه بازار و روند قیمت ارز موثر است. بعضی از بازاری‌ها احتمال می‌دهند اخبار خوشی که از توافقات به گوش می‌رسد، در نزولی کردن قیمت‌ها موثر هستند.

در این خصوص مذاکرات ایران و آژانس که در چارچوب بیانیه مشترک، روز شنبه آغاز شده بود، تا صبح روز یکشنبه ادامه داشت. هیات‌های کارشناسی و فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب «بیانیه مشترک» که 20 آبان میان دو طرف در تهران امضا شد در 2 روز شنبه و یکشنبه طی دو مرحله مذاکره کردند. بر اساس بیانیه مشترک قرار است در چارچوب یک سند مورد توافق، ایران به سوالات آنان درباره ابهامات باقیمانده در برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد.

در همین چارچوب و در گام اول اجرای بیانیه مشترک، ایران به 6 موضوع مورد نظر آژانس طی سه ماه گذشته پاسخ داده و قرار است نتیجه همکاری‌های ایران در این چارچوب در گزارش بعدی مدیرکل آژانس منتشر شود. به اعتقاد برخی از کارشناسان حرکت طرفین به سمت توافق نهایی، باعث بهبود فضا در بازار و تداوم روند بلندمدت نرخ ارز شده است.

از دیگر اخباری که درخصوص بهبود فضای اقتصادی و گسترش روابط ایران به گوش می‌رسد، می‌توان به اظهارات مدیرعامل بانک صنعت و معدن، مبنی‌بر آغاز گشایش «ال‌سی» خارجی بانک‌ها، بازگشایی خط اعتباری چین و زنده شدن 9/1 میلیارد یورو از دارایی‌های بلوکه شده ایران اشاره کرد.

 «علی اشرف افخم» در نشستی خبری در وزارت امور اقتصادی و دارایی از عملیاتی شدن خط اعتباری چین خبر داد. وی با اعلام اینکه طی 4 تا 5 ماهه گذشته این بانک «ال‌سی» طرح فولادی را گشایش اعتبار کرد، افزود: «دو طرح فولادی قائنات و میانه نیز آماده افتتاح اعتبار است. در عین حال، چهار طرح دیگر نیز تامین مالی خواهد شد، به طوری که در روزهای پایانی سال 2013 «ال‌سی» آنها به طرف چینی ابلاغ شد و ظرف یکی، دو ماه آینده «ال‌سی» آن گشایش می‌یابد. در مجموع رقم خط اعتباری هفت طرح فولادی مذکور 9/1 میلیارد یورو است.»

به هر روی دیدگاه کلی بازار نسبت به آینده روابط اقتصادی خارجی ایران، مثبت است و این امر نیز در تنظیم قیمت‌ها نقش مهمی را بازی می‌کند.

با این وجود بازار سکه، همچنان راکد است و خبر جدیدی از آن به گوش نمی‌رسد. روند قیمت ارز در بازار داخل انواع سکه و طلای 18 عیار را نیز با خود همراه کرد. در نتیجه قیمت طلا در داخل کشور کاهش یافت. تغییر قیمت‌ها در بازار سکه باز هم محدود بوده است. سکه فروشان بر این باورند که سطح پایین مبادلات در بازار طلای داخل اجازه تغییر قیمت‌ها را در دامنه‌ای وسیع نمی‌دهند و بازار تمایل زیادی به حفظ قیمت‌ها در بازه کنونی دارد. در نتیجه با توجه به پیش‌بینی‌های مثبتی که از آینده طلای جهانی می‌شود، باید دید بازار سکه داخلی بالاخره رونق خواهد یافت یا خیر.


طلای جهانی
تعطیلی آخر هفته بازار‌های جهانی، باعث شد که قیمت اونس دیروز تغییر نکند و روی 1267 دلار باقی بماند. شرایط پیچیده پیش‌روی بازار طلا باعث شده که حتی در زمان عدم تغییر قیمت فلز زرد رنگ، گمانه‌زنی و اظهارنظر راجع به آن ادامه داشته باشد.

 «کیتکو نیوز» گزارش کرد: دو عامل مهم می‌تواند قیمت طلا در روزهای آتی را تحت‌تاثیر قرار دهد. نخست، آمارهایی که از اقتصاد چین، تراز تجاری، واردات و صادرات این کشور منتشر خواهد شد، احتمالا تصویری از تقاضای طلای چینی‌ها و روند قیمت فلز زرد رنگ در آینده به‌دست خواهد داد.

 عامل دوم به رویارویی «جانت‌یلن»، رئیس جدید «فدرال رزرو» با کنگره مربوط می‌شود. از آنجا که برخی از سناتورهای کنگره با بعضی از سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا مشکل داشته و مخالف آنها هستند، کارشناسان کیتکو بر این باورند که دیدار «یلن» و کنگره، بعد از گزارش این خانم در منصب ریاست، حائز درجات بالایی از اهمیت خواهد بود و می‌تواند در تعیین روند قیمتی طلا در آینده نقش مهمی را ایفا کند.

عامل سوم که به اعتقاد کارشناسان، بازار طلا در روزهای آینده را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، به اعتراضات کارگران معدن پلاتین در آفریقای‌جنوبی مربوط می‌شود. به گزارش «بلومبرگ» بعد از اینکه تظاهرات این کارگران، یک کشته و یک مجروح به جا گذاشت؛ بنابر این شده که در هفته جاری برای پایان دادن به اعتصاب، گفت‌وگوهایی جدی صورت گیرد.

در این شرایط، نگرانی‌هایی از سرایت این اعتراض‌ها به معادن طلا وجود دارد. تحلیلگران بازار بر این باورند که در صورت عدم حصول توافق بین سهامداران معادن پلاتین و کارگران، احتمال گسترش اعتراضات به معادن طلای ناحیه وجود دارد و این مساله به‌واسطه کاهش عرضه، می‌تواند افزایش قیمت طلا را به همراه داشته باشد. 

برخی از کارشناسان اقتصادی نیز بر این باور هستند که «فدرال رزرو» آمریکا نمی‌تواند به صورت همزمان تعادل لازم را بین ارزش دلار، نوسانات بازار سهام، نرخ بهره اوراق قرضه و روند ورود و خروج سرمایه به بازارهای مالی تنظیم کند و نوسانات شاخص سهام و ارزش دلار در ماه‌های آینده به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. پایین بودن نرخ بهره بانکی آمریکا نیز عامل دیگری است که می‌تواند به افزایش قیمت طلا در هفته‌ها و ماه‌های آینده کمک کند.

بنابراین مشاهده می‌شود که عمده پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها درخصوص طلا، مثبت بوده و عوامل مختلف به رشد قیمت طلا در آینده کمک خواهند کرد. با این وجود در شرایط پیچیده پیش‌روی بازار طلا، اظهارنظر قطعی درخصوص روند قیمتی این فلز میسر نیست و باید منتظر بود تا دید سیاست‌های فدرال رزرو، بازارهای سهام و تقاضای فیزیکی فلز زرد رنگ، آینده طلا را چگونه رقم خواهد زد.