خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد: در پی کاهش تنش های هسته ای در خاورمیانه این کشور با هدف توسعه روابط تجاری دو جانبه با ایران، از هفته آینده اجازه تعامل با ایران در بخش خدمات را صادر خواهد کرد.

بنابه اعلام وزارت دارایی کره جنوبی، این تغییر از دوشنبه آینده به اجرا درمی آید و شرکت هایی که در بخش خدمات این کشور فعالیت می کنند و قبلا نیز در زمینه صادرات به ایران رکورد دار بودند، را شامل می شود.

مجموعه ای از 11 نوع کسب و کار در بخش خدمات از جمله شرکت هایی که کار آنها مشاوره مدیریتی و طراحی است، اجازه خواهند داشت با ایران همکاری کنند.

دولت کره جنوبی روابط تجاری خود با ایران را همسو با جامعه بین الملل که تحریم های شدیدی علیه ایران به دلیل ظنین بودن به توسعه هسته ای این کشور وضع کرده بود، محدود نمود.

دولت کره جنوبی تنها از طریق حساب های بانکی طراحی شده اجازه تجارت با ایران را داده بود اما کسب و کارهای بخش خدمات به دلیل مشکلات فنی در تایید معاملات، تقریبا همکاری شان با ایران متوقف بود.

در سال 2009 یعنی پیش از اعمال تحریم ها، تجارت بخش خدمات کره جنوبی با ایران به حدود یک میلیارد و 60 میلیون دلار آمریکا می رسید لیکن این رقم در سال 2012 به 340 میلیون دلار کاهش یافت.

کره جنوبی، رفع برخی از محدودیت های موجود در روابط تجاری با ایران پس از توافق صورت گرفته میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک را مدنظر قرار داده است. توافقی که از 20 ژانویه (30 دی) اجرای آن آغاز شد.

وزارت دارایی کره جنوبی هنوز هم از شرکت های این کشور خواسته در معامله با ایران جانب احتیاط را داشته باشند زیرا کاهش تحریم ها موقتی است و تحریم های اصلی نیز پابرجا هستند.