قیمت نفت خام و طلا برای دومین روز افزایش یافته و قیمت فلزات اساسی افت اندکی را نشان میدهد. همچین دیروز شاخص فعالیت کارخانجات در امریکا، بریتانیا و چین منتشر شده است. در بازار سکه و ارز تهران قیمت ها برای پنجمین روز متوالی افزایش یافته است


جهانی:

قیمت نفت خام و طلا برای دومین روز افزایش یافته و قیمت فلزات اساسی افت اندکی را نشان میدهد. همچین دیروز شاخص فعالیت کارخانجات در امریکا، بریتانیا و چین منتشر شده است.

در امریکا برای ماه قبل میلادی (فوریه) شاخص فعالیت کارخانجات بیش از انتظار کارشناسان افزایش یافته است. رقم این شاخص پس از افت ماه ژانویه تا 52.3 به 53.2 رسیده تا بخشی از ابهامات راجع به ادامه روند رو به بهبود شرایط اقتصادی امریکا تعدیل شود.

همین شاخص در بریتانیا نیز مطابق انتظارات عدد 56.9 را نشان میدهد. رشد این شاخص در بریتانیا از اواخر بهار آغاز شده و برای دهمین ماه پیاپی بالا مرز 50 قرار گرفته است.

شاخص فعالیت کارخانجات چینی هم طبق پیش بینی ها به کمترین رقم طی هفت ماه گذشته رسیده است. فردا نشست سالانه کنگره خلق چین برگزار میشود تا با روشن تر شدن بخشی از سیاست های آتی این کشور، سرمایه گذاران در موقعیت بهتری برای تصمیم گیری قرار گیرند.

به گفته رئیس شورای اروپا امروز اجلاس فوق العاده روسای جمهوری و نخست وزیران اتحادیه اروپا به منظور کمک به کاهش تنش در اوکراین برگزار می شود. همچنین با توجه به اظهارات رئیس جمهور آمریکا، این کشور در حال بررسی تحریمهای اقتصادی و دیپلماتیک علیه روسیه است.

با این حال یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه اخبار مرتبط با اولتیماتوم نظامی این کشور به نیروهای اوکراینی در کریمه را تکذیب کرده و آن را بی اساس خوانده است.

قیمت نفت خام سبک امریکا با 0.6 درصد افزایش به 111.23 دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت هر اونس طلا نیز با افزایش 0.5 درصدی به 1350 دلار رسیده تا در نزدیکی بیشینه 4 ماه اخیر یعنی 1360 دلار قرار گیرد.

داخلی:

مدیر عامل شرکت ملی گاز ضمن تاکید بر اینکه هنوز مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت گاز در سال آینده ابلاغ نشده اظهار داشته با توجه به مجوز دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی در سال 93 امکان افزایش قیمت گاز نیز وجود دارد.

در بازار سکه و ارز قیمت ها افزایش یافته است. قیمت دلار امریکا برای پنجمین روز متوالی افزایش یافته و با رشد 1.6 درصدی نسبت به روز قبل در 3105 تومان بسته شده است. نوسانات بازار به گونه ای بوده که نرخ برابری دلار امریکا به ریال در میانه زمان معاملات تا 3130 تومان نیز افزایش یافته است.

در بازار سکه افزایش قیمت بیشتر است. قیمت هر سکه با رشد بیش از 2 درصد به 995 هزار تومان رسیده و در نزدیکی مرز 1 میلیون تومانی قرار گرفته است. با این حال با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه بیش از 1 درصد زیر ارزش محاسباتی خود قرار دارد که در ادبیات مالی به آن حباب منفی قیمتی اطلاق میشود.

جدول تغییرات:

  قیمت %  
نفت برنت - دلار/بشکه 111.23 0.6
طلا - دلار/اونس 1349 0.5
مس - دلار/تن 7034 -0.2
بورس تهران TEDPIX 78518.80 -1.3
سکه طرح جدید 995,000 2.1
دلار - تومان 3105 1.6