انتشار سیگنال های مثبت و منفی ادامه یافته است

نوسان ارزش دلار این هفته چگونه است؟

هفته گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشدی اندک داشت زیرا از یک سو خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا منتشر شد و از سوی دیگر، احتمال اجرای سیاست های انبساطی از سوی بانک مرکزی اروپا بیشتر شد زیرا خبرهایی که از اقتصاد منطقه یورو و برخی اعضاء آن منتشر شد نشان داد ضعف باقی مانده و روند بهبود شرایط ..

کند و شکننده است. این هفته مجموعه ای از خبرهای مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و اگر مانند هفته پیش، خبرهای اقتصادی از منطقه یورو منفی و خبرهای مربوط به اقتصاد آمریکا مثبت باشد، شاهد رشد ارزش دلار خواهیم بود. شاخص دلار هفته پیش تا روز چهارشنبه کاهش یافت و به پایین ترین میزان در هفت هفته اخیر رسید اما در روزهای پایانی هفته رشد کرد زیرا گزارش نرخ تورم در آمریکا نشان داد قیمت کالاهای مصرفی رشد کرده است.

البته نرخ تورم همچنان بسیار پایین است و با رقم 2 درصد که از دید بانک مرکزی مطلوب قلمداد می شود فاصله زیادی دارد. روز جمعه پس از آنکه اعلام شد تولید صنعتی آمریکا کاهش یافته ارزش دلار تحت فشار قرار گرفت اما رشد شاخص اعتماد مصرف کنندگان از کاهش آن جلوگیری کرد.

دانشگاه میشیگان در گزارش جدید خود اعلام کرد شاخص اعتماد مصرف کنندگان از 87.2 در ماه گذشته میلادی به 92.1 در ماه جاری میلادی افزایش یافته است. شاخص وضعیت کنونی نیز از 101.2 به 106.7 افزایش یافته است. از آنجا که مصرف 70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد رشد شاخص اعتماد مصرف کنندگان خبری مثبت است که به رشد ارزش دلار منجر می شود.

همچنین هفته گذشته گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در دو هفته پیش مثبت بود و اگر این هفته نیز وضعیت بازار کار خوب اعلام شود دلار حمایت خواهد شد.

البته ارزش دلار تحت تاثیر وضعیت اقتصاد جهان بویژه چین نیز قرار دارد. امروز اعلام شد اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال در مقیاس سالانه 6.9 درصد رشد کرده است. این رقم کمتر از 7 درصد یعنی نرخ هدف تعیین شده از سوی دولت چین است اما نسبت به رقم پیش بینی شده در نظرسنجی خبرگزاری رویترز از اقتصاددان ها، بالاتر است. همچنین رشد بازده صنعتی چین کمتر از پیش بینی ها بوده است.

بدین ترتیب پیش بینی هایی که در باره روند تغییرات شاخص دلار مطرح شده بسیار متنوع است. اگر ضعف اقتصاد چین و پایین باقی ماندن نرخ تورم مبنای رفتار سرمایه گذاران قرار گیرد طبیعی است که ارزش دلار افول خواهد کرد اما اگر احتمال افزایش سیاست های حمایتی بانک مرکزی چین و وضعیت مناسب بازار کار آمریکا مبنا قرار گیرد شاهد رشد ارزش دلار خواهیم بود.

اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال 3.9 درصد رشد کرد اما پیش بینی شده نرخ رشد در سه ماهه سوم 1.5 درصد بوده است. مشاهده می شود که خبرهای مثبت و منفی متعدد منتشر شده و سرمایه گذاران با اطمینان نمی توانند در باره وضعیت اقتصاد آمریکا نظر بدهند.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است: