در چند ماه اخیر که دلار روند صعودی به خود گرفت و تا مرز ۳۵۰۰ تومان پیشروی کرد، بانک مرکزی وارد میدان شد و عرضه ارز به بازار را تقویت کرد و همین مسئله موجب کاهش نرخ‌ به زیر ۳۴۰۰ تومان شد. گفتنی است برخی از اقتصادانتان بر این عقیده‌اند، بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز استقلال کامل دارد و هیچ‌گاه به دنبال دست‌کاری نرخ ارز برای تأمین منابع بودجه‌ای نیست. نرخ ارز متغیر کلیدی برای اقتصاد هر کشوری است و بر اساس عوامل اقتصادی و غیراقتصادی در بازار تعیین می‌شود. در این خصوص اختلاف نرخ تورم داخلی و خارجی، میزان صادرات و واردات، تراز پرداخت‌ها و قیمت سایر دارایی‌های مالی و جریان‌های سرمایه‌بر آن تأثیر می‌‌گذارد.

یک کارشناس مسائل اقتصادی (سید بهاءالدین حسینی)، درباره پیش‌بینی نرخ دلار تا یک ماه آینده عنوان نموده؛ گرچه پیش‌بینی آینده دلار در کشورمان سخت است اما آنچه مسلم است، این است که فشارهایی بر روی ریال وجود دارد که در مقابل دلار عقب‌نشینی می‌کند به‌نحوی‌که با افزایش نرخ دلار، ریال تضعیف می‌شود. این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به افزایش تقاضایی که برای نرخ ارز در بازار وجود دارد، تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی در خارج از کشور تقاضا برای ارز را در داخل کشور افزایش می‌دهد، همچنین کمبود ارز که دولت با آن مواجه است، کاهش قیمت نفت و افزایش تقاضای ارز بازرگانی ازجمله دلایل افزایش نرخ ارز به‌ویژه ارز دلار در داخل کشور است. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در یک ماه آینده، نرخ ریال تقویت نشود. درعین‌حال، دونرخی بودن و حتی چند نرخی بودن ارز که در حال حاضر در بازار ارز حاکم است، همه بازارها را دچار تلاطم می‌کند. بر این اساس، به نظر می‌رسد در یک ماه آتی، نرخ دلار سیر نزولی نداشته باشد و با نوساناتی همراه شود و این نوسانات قیمتی رو به بالا خواهد بود.

نظرسنجی هفتگی دلار آواگلد در میان جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شد و 20 نفر از فعالان نظر خود را از میان محدوده‌های قیمتی تعیین‌شده (توسط تحلیلگران سایت آواگلد) بیان نموده‌اند. علاوه بر نظر این عزیزان، تحلیل فرجی را یک صورت کامل‌تر مشاهده می‌کنیم:

دلار هفته پیش‌بر طبق تحلیل هفته‌ای اصلاحی را گذراند، بر اساس نمودار ارائه‌شده در هفته قبل و آپدیت آن موج اصلاحی A دقیقه به 3371 واکنش نشان داد اصلاح 38 درصدی فیبو از کف موج C (از کف 3178 تا سقف 3492). البته مجدد تأکید می‌شود قیمت‌ها در بازار آزاد متفاوت عمل می‌کنند، اصلاح بازار آزاد تا حمایت مهم 3381 صورت گرفت. عددی که در موج صعودی C نقش مقاومتی خوبی داشت.

 

بعد از اصلاح ذکرشده (موج A از 4 اصلاحی)، موج B در حال شکل‌گیری است که با حرکت قیمت از 3371 بانکی به بالا و یا در بازار آزاد از 3381 به 3426 قسمتی از این موج شکل‌گرفته است. این موج قابلیت حرکت تا 3451 آزاد و 3446 بانکی را دارد، بعد از اتمام موج B موج C از 4 شکل خواهد گرفت در جهت پایین و مجدد در کانال 300 به هدف 3335 بانکی و یا 3350 آزاد. پس در روزهای آینده به دلیل تکمیل موج B از 4 می‌توان همچنان قیمت را در کانال 400 دنبال کرد.