وال‌استریت و مین استریت قیمت‌های بالاتری را طی هفته آینده، برای طلا پیش‌بینی می‌کنند.

در حال حاضر اغلب سرمایه‌گذاران معتقد به کاهش قیمت، عقب‌نشینی کرده‌اند. این در حالی است که طبق نظرسنجی کیتکو در تقابل وال‌استریت (سرمایه‌گذاران خبره) و مین استریت (سرمایه‌گذاران خرد)، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خرد و خبرگان بازار انتظار افزایش قیمت طلا (طی هفته آینده) را دارند.

قیمت طلا در هفته گذشته نیز افزایش یافت و کار خود را در محدودۀ مثبت به پایان رساند.

هرچند که تعداد نسبتاً زیادی از سرمایه‌گذاران خرد در انتظار افزایش قیمت طلا هستند، اما این تعداد نسبت به نظرسنجی هفته گذشته، کمتر است. در این هفته، 301 نفر در نظرسنجی برخط کیتکو شرکت کردند که از میان آن‌ها 154 شرکت‌کننده، یا 51 درصد معتقد به افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت هستند. 112 نفر از آن‌ها، یا 37 درصد اعتقاد به کاهش قیمت طلا دارند و 35 نفر از سرمایه‌گذاران، یا 12 درصد نظری خنثی نسبت قیمت طلا دارند.

گفتنی است که، در نظرسنجی هفته قبل 57 درصد از پاسخ‌دهندگان رشد قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند.

تعداد بسیار زیادی از خبرگان بازار نیز نسبت به قیمت طلا در هفته آینده خوش‌بین بودند. اما این تعداد هم، به فراوانی رقم هفته قبل نبود.

از میان 35 نفر از خبرگان بازار که با آن‌ها تماس برقرار شد، 19 نفر در نظرسنجی شرکت کردند، که از میان آن‌ها 10 نفر یا 53 درصد قیمت‌های بالاتری را برای طلا برای هفته آینده پیش‌بینی می‌کنند. 7 تحلیلگر، یا 37 درصد اعتقاد به کاهش قیمت‌های طلا دارند و 2 نفر یا 11 درصد از شرکت‌کنندگان نظری خنثی نسبت به قیمت هفته آینده طلا دارند. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شامل معامله گران شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله گران قراردادهای آتی و تحلیلگران تکنیکال نمودارها بودند.

لازم به ذکر است که در هفته گذشته، 75 درصد از خبرگان بازار معتقد به افزایش قیمت فلز زرد بودند و تنها یک نفر کاهش قیمت را پیش بینی کرده بود.

اگرچه که سرمایه‌گذاران خرد نسبت به بازار طلا نظر مثبتی دارند، اما برخی از آن‌ها معتقد به "عدم قطعیت بیشتر" و "نوسان بیشتر" در طول هفته آینده هستند. باری از شیکاگو بیان کرد که موقعیت خرید طلای خود را در درازمدت حفظ خواهد نمود (چراکه اعتقاد به افزایش قیمت طلا در درازمدت دارد)، اما ازنظر وی قیمت‌ها طی هفته آینده به دلیل ترس (سرمایه‌گذاران) از کاهش قیمت و وضعیت اقتصادی جهانی، بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود.

وی افزود، عاملی که طی هفته پیش رو می‌تواند موجب رشد قیمت طلا شود، ورشکستگی احتمالی دولت آمریکا از جهت بحث راجع به "سقف بدهی" خواهد بود.

تحلیلگران بازار نیز توقف احتمالی عملکرد دولت را به‌عنوان عاملی مثبت برای قیمت طلا طی هفته پیش رو، بیان کردند. این درحالی است که استعفای جان بونر، سخنگوی نمایندگان مجلس آمریکا (از اعضای جمهوری‌خواه)، شانس توقف عملکرد دولت را کاهش داده است.

از نظر تحلیلگرانی که معتقد به افزایش قیمت‌های طلا هستند، عاملی که باعث ادامه حمایت از قیمت این فلز می شود، بی‌میلی فدرال رزرو جهت افزایش نرخ بهره (یعنی برخلاف اظهارات اخیر جانت یلن به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا) طی سال جاری است. جانت یلن، عصر روز پنجشنبه (به وقت نیویورک)، در دانشگاه ماساچوست در امهرست، در سخنرانی خود بیان کرد که بانک مرکزی تا آخر سال جاری به هدف "افزایش نرخ بهره" دست خواهد یافت.

Colin Cieszynski، استراتژیست ارشد بازار در CMC Markets بیان کرد که انتظار دارد، قیمت‌های بازارهای جهانی در راستای حرکات هیجانی کمتر، تعدیل شوند. به عقیده وی شاخص دلار بیش از ارزش واقعی خود (با توجه به افزایش جزئی در نرخ بهره فدرال رزرو)، ارزش‌گذاری شده‌ است.

به عقیده وی امکان کاهش ارزش شاخص دلار و بازگشت قیمت طلا (به سمت بالا) طی چند هفته آینده وجود دارد.

Sean Lusk، مدیر بخش مصون‌سازی تجاری در Walsh Trading، بیان کرد که اگرچه جانت یلن در اظهارات روز پنجشنبه خود در راستای افزایش نرخ بهره سخنرانی نمود؛ اما معمولاً این اظهارات در مجامع عمومی اینگونه بیان می شوند ولی رنگ و بوی آنها در جلسات رسمی فدرال رزرو آمریکا کاملا تغییر می یابند.

 وی افزود: "به عقیده من مردم به این ادراک رسیده‌اند که فدرال رزرو عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد".

به عقیده تحلیلگرانی که کاهش قیمت را پیش بینی کردند، رشد بازار سهام و تقویت شدن شاخص دلار، بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی طلا در کوتاه‌مدت هستند.