مردم در پاسخ به سؤال معاون‌اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه پیشنهاد شما برای سقف درآمدی یارانه‌بگیران چیست، ارقام متفاوتی را بین یک تا چهار میلیون تومان اعلام می‌کنند.
 
  •  
  •  
  •  

در روزهای گذشته همزمان با مطرح شدن مباحثی در خصوص ضرروت پرداخت یارانه به نیازمندان، مهمترین سوالی که ذهن مردم و محافل کارشناسی را به خود جلب کرده، معیار و ملاک‌های لازم برای تشخیص دارا و ندار است. گرچه در همین ارتباط، مسئولان دولتی بارها تأکید کرده‌اند که قرار نیست یارانه فردی به صورت اجباری حذف شود؛ اما تأکید مسئولان بر اجرای قانون مصوب دولت و تصریح قانون بر جریمه یارانه بگیران غیرنیازمند در سال آینده، این حدس و گمان را تقویت می‌کند که در روزهای آینده لیست افراد یارانه بگیر با تغییراتی مواجه خواهد شد. تغییراتی که قطعا با کاهش تعداد یارانه بگیران همراه خواهد بود.

این اتفاق نه تنها نامناسب نیست، بلکه اقدامی ضروری و گامی عملی در جهت جلوگیری از اتلاف منابع عمومی است که طی سال‌های پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها امکان اصابت به اهداف تعیین شده را پیدا نکرده است. ضرورت این امر در شرایطی بیش از پیش عیان می‌شود که به برخی آمار و ارقام ارائه شده از سوی مسئولان از جمله دریافت یارانه از سوی متوفیان توجه کنیم.

در همین راستا و به منظور حذف یارانه بگیران غیرنیازمند از سوی دولت با مشارکت مردم، معاون اول رئیس جمهور روز گذشته سوالی را مطرح کرد و از مردم خواست تا رقم درآمدی خانوارهایی را اعلام کنند که به نظر آنها باید از دریافت یارانه انصراف دهند.

این سوال اسحاق جهانگیری با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد. 

خوانندگان این خبر - که جامعه مخاطب معاون اول رئیس جمهور را تشکیل می‌دهند - هر کدام رقمی را به عنوان پاسخ سوال مطرح کرده‌اند.

در ادامه برخی از نظرات کاربران در پاسخ به این سؤال آمده است.  

**
- ناشناس

-   2 میلیون تومن خوبه

 
ناشناس در پاسخ به ناشناس
 
... فرض کنید من پول دارم.

من در بیت المل حق دارم یا نه؟

منم، به هر دلیلی ،حقمو از بیت المال می خواهم.

اینها باید فرم انصراف پخش کنند نه اینکه دوباره فرم ثبات نام اونم با تهدید این که اگه حقوق شما بیشتر از .... شد باید جریمه بدهی!

 
**

-  حداکثر 2 میلیون تومان 

چون همین الان کسانی هستن که دارن با  یک پنجم  این پول زندگیشون رو به سختی میگذرونن.

 
**
... سلام علیکم،

به جناب معاون اول و همه کسانی که سقف برای حداقل درآمد تعیین می فرمائید عرض می کنم که تعیین حداقل درآمد و یا سقف باید براساس هزینه هر منطقه از کشور تعیین شود و متناسب با آن باشد، همه می‌دانیم هزینه یک خانواده تهرانی چهار نفره با هزینه یک خانواده چهار نفره مثلاً در یک شهرستان کوچک در استان فارس یا کرمان یکسان نیست، فلذا تعیین رقم مثلاً 2-3 میلیون تومان برای کلیه یارانه بگیران در کل کشور صحیح نیست و باید به صورت مناطق 1، 2 و 3 تعیین رقم شوند و براساس هزینه ها.

 
**
سید موسی میرحسینی
 

کمتر از 3 میلیون تومان را یارانه بدهند و مبارزه شدید با مفسدان اقتصادی و رانت خوران.

 
**
 
ناشناس
 

سقف درآمد 2 میلیون تومان خوبه چون باهمین رقم مشکل چرخ زندگی میچرخه بااین حال و وضع ما به رییس جمهورمان اعتماد کامل داریم چون با اطمینان به ایشان ملت از فشار رها میشوند

 
محسن در پاسخ به "ناشناس"

... عزیز جان 2 میلیون تومان برای الان خوبه بعد از عید که قیمتها نجومی شد را هم در نظر بگیر که با 3 میلیون هم سر ماه کم میاری مخصوصا خدائی نکرده اگه تو سال گزار آدم یه بیمارستانی هم بیفته که واویلا لطفا همه چیز را در نظر بگیرید بعد نرخ تعیین کنید، در ضمن یعنی در دولت به این بزرگی دو نفر آدم اقتصاددان نمی‌تونن حساب کنن ببینن یه خانواده سه نفری با تمام مخارج ماهیانه و کنار ماهیانه چقدر با درآمد داشته باشن تا بتوانند راحت زندگی کنن !؟

 
**
 
رضا
 

اگر خط فقر را در نظر بگیریم درآمد زیر 3 میلیون تومان فقیر محسوب می شود. بنظرم باید امتیازبندی شود. تعداد اعضای خانواده، محاسبه درآمد با توجه به تعداد اعضای شاغل خانواده، داشتن املاک درآمدزا و همچنین میزان هزینه ماهیانه طبق اظهارنامه مستدل محاسبه گردد، تناسب هزینه و درآمد خیلی مهم است.

وضعیت یک خانواده سه نفره با 500 هزار تومان درآمد نسبت به یک خانواده با 2 میلیون درآمد و با 6 می‌تواند برابر باشد.

از سوی دیگر یک خانواده سه نفره با دو میلیون تومان درآمد کافی است یک دانشجوی دانشگاه آزاد و یا یک بیمار در منزل داشته باشد.

**
ناشناس
 

یک میلیون و 200 هزار تومان به بالا

 
**
 
علی
 

یک کارمند باحقوق یک میلیون و 200 هزار تومان که به اقتضای درآمدش مجبوره دائما"با انواع واقسام وام زندگی کنه و یک چهارم حقوقش بابت وام پر می‌کشد چگونه قادر خواهد بود ازپس هزینه های کمرشکن بربیاد بنابراین سقف درآمد 2 میلیون و 500 هزار تومان مبنای خوبی برای حذف افراد خواهد بود.

در ضمن بدست آوردن متوفیات کار بسیار آسانی است ضمن اینکه تعداد بیشماری از افراد درخارج کشور زندگی می‌کنند و یارانه دریافت می‌نمایند وخود رقم بزرگی است بنابراین باتوجه به اینکه درمرحله دوم بازهم حامل‌های انرژی افزایش خواهند یافت و تورم بالا خواهد رفت

 
**
ناشناس
 

2 میلیون تومان به بالا

 
**
مسعود
 

درآمد به تنهایی نمی‌تواند مبنای پرداخت یارانه باشد. باید هزینه افراد را هم در نظر گرفت. ممکن است در یک خانوار همزمان 2 دانشجو در دانشگاه آزاد و در یک شهر دیگر مشغول تحصیل باشند و خانواده مستاجر باشد.

به طور کلی هر کسی که خواهان یارانه باشد بهتر است به ایشان پرداخت شود.

اینکه یارانه از روی انرژی و ... حذف شده است بسیار فکر خوبی است زیرا در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و به عدالت نزدیک‌تر است.

 
**
ناشناس
 

به نظر من، مبنای حقوق افراد بر مبنای پایه حقوقی وزارت کار قرار داده شود، یعنی اگر حقوق کسی بالاتر از پایه وزارت کار بود نباید یارانه بگیرد و سقف آن بر مبنای پایه حقوقی وزارت کار بنا نهاده شود. آن هم پایه حقوقی‌ای که به اکثر مردم همان مبلغ پرداخت می‌شود.

 
سعید در پاسخ به "ناشناس"

... دوست عزیز نظر شما محترم اما به این نکته توجه کنید که تعداد افراد خانوار که از این درآمد امرار معاش می کنند و هزینه های آنها بسیار مهم است.

 
دانشجو در پاسخ به "ناشناس"

... ناشناس عزیز آیا میدانید که پایه حقوق برای کارگران 487500 تومان است؟

یعنی طبق فرمایش شما اگه کارگری 500 هزار تومن حقوق بگیره نباید بهش یارانه نقدی تعلق بگیره؟؟؟؟!!!!!!

خواهشا یه مطالعه انجام بدید بعد اظهار نظر کنید

با تشکر-

فرزند کارگری که دانشجوی ارشده و یه برادر دانشجوی دیگه هم داره

 
**
منصور سلیمی
 
بهترین راه حل شناسایی افراد:

 کارکنان دولت از طریق مسئولین مالی آنها، بازنشستگان از طریق بیمه‌های مربوطه. صاحبان املاک از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک و کسبه از طریق ادارات مالیاتی

 
**
ابراهیم
 

با توجه به وضعیت موجود برای یک خانواده 4 نفره حداقل مبلغ  4میلیون لازمه خرج تحصیل .خوراک وپوشاک و اگر خانواده ای دارای مریض سخت در خانواده باشند باید در آمد بالاتری را در نظر گرفت.

چون قیمت آب .برق. گاز .تلفن و..در خانواده حداقل ماهی 2 میلیون می‌شود.

 
 
**
ناشناس
 

جناب آقای معاون اول به خدا قسم با 5 سر عائله و با قدمت 20 سال مستاجری ماهانه 2 میلیون و 500 هزار تومان کفاف زندگی مرا نمی کند!!! حالا خودت و وجدانت را قاضی کن

 
**
شهروند
 

حقوقی به اندازه حقوق خودتان و وزرای محترم‌تان را مبنا قرار دهید چون با توجه به تورم سرسام‌آور حقوق و درامد خیلی ها به نیمه ماه نمی رسد

 
**
ناشناس
 

تعیین سقف درآمدی یعنی شکستن کمر کارمند البته اگه کمری بماند ( کارمندی که تا 70 درصد حقوقش قسط داره) چرا که از گرفتن مالیات بردرآمد از بازاری و غیرکارمند مشخصه وقتی از یک بازاری که 30 برابر یک کارمند متوسط حقوق داره مالیات اخذ نمیشه همه چی معلومه

 
**
سهراب
 

با سلام؛ پرداخت یارانه به نیازمندان واقعی لازم و ضروری است و حتمأ باید یارانه با حداقل سقف درآمدی نزدیک باشدمثلأ اگر سقف درآمدی برای خانواده‌های تا سه نفر یک میلیون تومان است برای خانواده های چهار نفر به بالا یک و نیم میلیون تومان باشد.

 
**
صادق
 

پرداخت یارانه در ازای قطع سوبسیدها بوده است .

ظاهرا آقایان این نکته را فراموش کرده‌اند که چند برابر مبلغی که به مردم بعنوان یارانه پرداخت می‌شود را قبلا به عنوان سوبسید پرداخت می‌کرده اند!

الان هم دیر نشده شما مجددا سوبسیدها را برقرار کنید بجایش یارانه را قطع کنید .

بهر صورت این دولت و یا دولت قبل منتی سر مردم نگذارند .

مطلب دیگری که در این عرصه مشخص گردید این بود که مردم توانستند اقتصاد خود را در میان این همه گرانی و تورم و.... مدیریت کنند ، ولی ظاهرا این دولت است که قادر نیست اقتصاد کشور و معیشت مردم را مدیریت کند وپرداخت یارانه را بهانه این بی‌مدیریتی قرار داده است .

برای بار دوم تکرار می‌کنم یادتان نرود که یارانه در برابر قطع سوبسید مستقیم به کالا بوده است، منت نگذارید .

 
علیرضا در پاسخ به "صادق"
... سلام

با شما موافقم .فعلا از دید دولت و مسئولان تمام مشکلات تقصیر یارانه است . البته درست اجرا کردنش خوبه ،ولی ضعف مدیریت در اجرا مشکل‌ساز شده که باید فکری برای آن بشه والا بدتر خواهد شد.

 
**
محسن
 

با سلام و خسته نباشید توروخدا به فکر کارگرهایی که دریافتی حقوقشون به بالای یک میلیون تومان نمیرسه هم باشید

**
رضا
 
با سلام

بنظرم اگه بنا رو روی شغل افراد بذارن خوبه.

پزشک ها
اساتید دانشگاه
....

یا اینکه به همه بدهند ولی مالیاتو واقعیش کنن مثل کارمندا که باید هر ماه مالیات کسر بشه ازشون از بازاریا طلا فروشا ..... هم بگیرن

 
**
ناشناس
 

2 میلیون و 500 هزار تومان ملاک باش

**
حامد
 

ماهیانه 4 میلیون تومان درآمد باتوجه به تورم و نرخ روز درامدنسبتا معمولی جامعه شهری تلقی می‌شود و در جامعه روستایی 2 میلیون کفایت دارد و در روستاها هزینه مسکن و حمل ونقل بسیارکمتر است یک میلیون و نیم کفایت دارد.

اما چرا مردم را به سمتی هدایت می کنید تا از حق مسلم خودشون چشم‌پوشی کنند. ما مگر روی نفت نخوابیدیم این است اقتداری که ازش دم زدید امید مردم را به ناامیدی و یاس دارید تبدیل می کنید و روزگار بدی را براتون می‌بینم پس راهتون رو سریع اصلاح کنید تا دچار بحران سیاسی اقتصادی از سمت مردم نشوید.

 
**

اونهای که درآمد بالای یک میلیون تومان دارند ندهید؟

 
**
مهدی
 

با توجه به نرخ تورم خوراک و مسکن به نظر من مبلغ 2 میلیون تومان باید برای سطح در آمد ماهانه برای دریافت یارانه مورد نظر قرار گیرد زیرا با وجود این مبلغ یک خانوار 4 نفره تازه می تواند نیازهای اولیه مثل خوراک و پوشاک خود را فراهم کند .

 
**
ناشناس
 

باید متناسب با تعداد افراد خانوار باشد. 2 میلیون و 500 هزار تومان برای 2 نفر شاید در شهرستان خوب باشه ولی برای 5-6 نفر یعنی زندگی زیر خط فقر. همچنین خانواده هائی که بیماران خاص دارند باید تحت حمایت بمانند.

 
**
نسیم
 

این سئوال وقتی از طرف یک مدیر ارشد دولت مطرح بشه جای تعجب و تاسف داره.!!!

تعجب از این نظر که ،یا نشان از کمی اطلاعات یک مدیر ارشد از شرایط اجتماعی و اقتصادی مملکت و مردمه و یا در عین صدارت بازهم دنبال بازی های سیاسی به اسم مشارکت مردم در تصمیم گیری هاست.

و تاسف بار از این جهت که در مواقعی شعور مردم را ندیده می گیرند و هر طور دلشان میخواهد حرف می زنند.

جناب معاون محترم: بقول شما که با گران شدن قیمت دلار در سال گذشته سرمایه و درآمد مردم به یک سوم کاهش پیدا کرد. یعنی کسی که پایه حقوقش حداقل دستمزد رسمی با متعلقات و سایر در آمد‌ها یک میلیون تومان بود حال ارزشش معادل سیصد و سی هزار تومان شده. شما هم که تخصص کافی در سبد بندی دارید. سبد مسکن و غذا و آموزش و بهداشت و پوشاک مردم را محاسبه کنید.مردم نیازی به پس انداز و تفریح و اوقات فراغت ندارند.

همون چند سبد اساسی کافیه ببیند چه دستمزدی بدست می آید.کسانیکه حقوق مشخصی از جایی نمی گیرند هم تکلیفشون هم با خداست آنکه دندان داد نان هم بده.

آقایون بخدا زشته این رفتارها.

اگر در آمد هدفمندی حاصل نشده به چه دلیل بود؟ اشتباه محاسباتی یا کوتاهی در وصول در آمد؟ مسئولین قبلی هدفمندی که از طراز مثبت دخل و خرج هدفمندی می گفتند.

اگر بازهم میخواهید این در آمدها را به اسم تولید در اختیار افراد خاصی بگذارید که همون داستان معوقات چند ده هزار میلیاردی تکراربشه ... نکنید این کارها را.

یه مقدار با مردم رو راست باشید.

 
**
 
حمید
 

حداقل 2 میلیون درآمد ماهانه باشد، یعنی با ارز سابق که  1000تومان بود تقریبا ارزش این درام درواقع 700هزارتومان می‌باشد

 
**
مهران
 

منظور حقوق قبل از کسورات بیمه و مالیات میباشد یا بعد از کسورات وخالص دریافتی؟

 
**
احمد
 

درآمد خانوار که صرف هزینه های جاری می‌شود و در 95% مردم مازادی برای پس‌انداز نیست بخصوص خانوارهای با جوانان تحصیل کرده وبیکار ویا دانشجو آبرومندانی که شئونات شخصیتی اجازه عجز لابه نمی‌دهد .

از بد قضیه آقایان در تخصیص یارانه بیشتر هدفشان حذف آنها است متاسفانه .بهتر است قیمت بنزین 4000 تومان ویارانه 95% مردم ماهی 300000هزار تومان بازای هر نفر باشد.

**
ناشناس
 

اگر بگویم 3 میلیون هم کم گفته‌ام . به قول آقای محسن رضایی وقتی ارزش اسکناس 1000 تومانی به 300 تومان کاهش یافته است قطع یارانه هم از آن طنزهای تلخ روزگار ماست ! آقایان بهتر است به فکر تقویت پول ملی باشند نه اینکه زورکی ارزش دلار را حفظ کنند !

**
 
حسنک وزیر
 

کمال بی عدالتی است که به یکی یارانه بدهند و به یکی ندهند. اگر می خواهید عدالت برقرار باشد به همه به طور برابر یارانه بدهید و مشکلاتتان را با اخذ مالیات حل کنید.

سیستم مالیاتی اتان را درست کنید، خوب مالیات بگیرید و خوب هم خدمت رسانی کنید. اینقدر هم مردم را بخاطر یک قرون و دو ازار اذیت نکنید.

 
**
 
ناشناس
 

اگر انصاف را در نظر بگیریم کمتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان نباید باشه.

 
**
 
امیر
 

من با دوست عزیزمون که گفت دولت یادش نرود که یارانه را به ازای قطع سوبسید ها برقرار کرد موافقم . درباره میزان درآمد، اگر میزان درآمد منهای مقدار هزینه شود به عدالت نزدیکتر است.

در آن صورت اگر مثلا فردی 3 میلیون تومان درآمد و 1 میلیون تومان هزینه دارد با فرض باقی مانده 2 میلیون تومان می‌4 توان عددی را از یارانه‌اش (ونه کل آن) را کسر کرد . این کار به عدالت نزدیکتر است و بار مالی دولت را هم تا حدودی کم می کند.

البته من از منابع موثق شنیدم که دولت بسیار بیشتر از یارانه‌ای که می دهد از طریق حذف سوبسید ،درامد کسب می‌کند ولی بسیاری از درامدها مثل برق و آب و گاز و ... را در محاسبات نمی آورد.

 
**
ناشناس
 

ما کارگران با حقوق 520 هزار تومان می‌ترسیم مثل سبد کالا باز هم به ما تعلق نگیره.

**
سعید
 
با سلام

با توجه به تعداد افراد خانوار و درآمد کل اعضای خانوار و همچنین اموال و دارایی‌های کل اعضای خانواده تصمیم گیری به عدالت نزدیک‌تر است همچنین میزان هزینه‌ها نیز باید روشن باشد بنا بر این به نظر من اگر 2 ماه زمان اعمال فاز دوم را نگه داشته و آمار خود را دقیق و به روز کنید بهتر از این است که حق کسی را پایمال کنید،

امیدوارم این سخن من به گوش دولت برسد که جوانی 28 ساله هستم و به دلیل مشکل مالی و بیکاری 3 سال پیش از همسرم جدا شدم و هم اکنون دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد هستم که با کارهای پرت و بی‌ربط و مقداری کمک پدر و مادرم هزینه خودم را به زور تامین می کنم اما مشمول سبد کالا نشدم!!!!

خانور های 6 نفره را می شناسم که سرپرست آنها درآمد کمتر از 1 میلیون داشته و سبد کالا گرفته اما به این نکته توجه نشده که از ابن 6 نفر 4 نفر شاغل و طبق اطلاعات خودم مجموع درآمد آنها بالای 4 میلیون در ماه بوده است، خواهش میکنم از عجله پرهیز کنید و این کار را با تانی و درست انجام دهید چون افزایش قیمت ها برای امثال من فشار مضاعف ایجاد می کند اما خیلی ها دارای منفعت هم می شوند

تا وقتی که شخصی با دارایی 5 تا 6 واحد مسکونی قول نامه ای که همه به اجاره رفته و درآمد بالایی را نصیب ایشان می کند اما به دلیل نداشتن آمار درست دولت صرفا کارمند ساده محسوب می شود و مشمول چنین طرح هایی قرار می گیرد بیان سقف و کف درآمدی از نظر من موضوعی کارآمد نیست. با آرزوی سربلندی ایران

**
 
علیرضا
 

ملاک فقط هزار دلار درماه برای یک خانوار چهارنفره

 
**

بنظرم باید امتیازبندی شود. تعداد اعضای خانوانده، محاسبه درآمد با توجه به تعداد اعضای شاغل خانواده، داشتن املاک درآمدزا و همچنین میزان هزینه ماهیانه طبق اظهارنامه مستدل محاسبه گردد، تناسب هزینه و درآمد خیلی مهم است. وضعیت یک خانواده سه نفره با 500 هزار تومان درآمد نسبت به یک خانواده با دو میلیون درآمد و با 6 می تواند برابر باشد. از سوی دیگر یک خانواده سه نفره با دو میلیون تومان درآمد کافی است یک دانشجوی دانشگاه آزاد یا پردییس سراسری و یا یک بیمار در منزل داشته باشد.

 
**
 

اولا مگر یارانه از بیت المال و حق تمامی افراد جامعه نیست؟؟؟ حتی درامد بالا 100 میلیون نیز حق دارد یارانه اش را بگیرد هر چند 40-50 هزار تومان نقشی در زندگی اش نداشته باشد ولی اگر خواست باید بگیرد با این کار ارزش کارکردن از بین میرود و انگار کسی که پولدار است عضو جامعه نیست ولی باید ارقام متفاوت باشد مثلا به اون زیر 1 میلیونی ماهی 100 هزار داده بشه به 1 تا 3 میلیون ماهی 80 هزار به 3 تا 5 میلیون ماهی 50 هزار به 5 تا 10 میلیون ماهی 30 هزار و به بالای 10 میلیون ماهی 10 هزار (که چون هیچ نقشی ندارد یقینا خود فرد انصراف میده) البته این ارقام مثال بودن و باید کارشناسی بشه

دوما همانطور که برخی دوستان در نظرات قبلی گفتن باید سایر متغیرها نیز مشخص بشه که اولیش شهر محل زندگی هست که تو ایران یقینا بسیار تعین کننده است برای مثال هزینه زندگی در تهران ماهی 2-3 میلیونه در تبریز 1 تا 2 میلیون در یک شهر کوچک ماهی 500 هزار تا یک میلیون و در یک روستا زیر 500 هزار و نمیشه گفت چون تهرانی ماهی 2 میلیون درامد داره (و هزینه 2 میلیونی)‌باید بهش یارانه ندیم و به کسی که در روستا 1.5 میلیون درامد داره (و هزینه 500 هزار) یارانه بدیم

متغیر دیگری که بهش اشاره شد افراد خانوار هست برای مثال یکی ماهی 2 میلیون درامد داره و 2 نفر هستن در حالیکه یکی با همون درامد ماهی 2 میلیونی تعداد خانوار 6 نفر هستن که یقینا نمیشه گفت اینها برابر هستن

ملک و املاک و ماشین و ... هم ملاک خوبی برای تقسیم بندی نیست چون اونها وسیله مصرفی زندگی هستن (مگر اینکه فردی بیش از حد داشته باشه) وگرنه کسی که یک خونه و یک قطعه زمین و یک ماشین حتی خوب داشته باشه دلیل نمیشه ادم پولداری باشه چون اینها ملزومات زندگی اش هستن و نمیخواد که اونارو بفروشه و بخوره بلکه ازشون استفاده میکنه

میزان کار و نحوه کسب درامد افراد هم بسیار مهم است برای مثال فردی 6 تا کار انجام میده (روزی 18 ساعت کار میکنه) و درامد بالای 5 میلیون داره و یکی هم مثلا کارمنده و روی 6 ساعت میره سر کار بعدش میاد خونه و میگیره میخوابه و ماهی 1 میلیون درامد داره حال اگر به اولی به خاطر درامد بالا یارانه ندیم و به دومی بدیم ظلم بسیار بزرگی صورت گرفته است

و ....

و در نهایت اینکه به نظر بنده بهتر است دولت با عجله (اینکه گفتن تا عید ثبت نام مجدد میکنند) اینکار رو انجام نده و یکی دوماه با دعوت از اساتید دانشگاه ها و کارشناسان خبره اقدام به بررسی تمامی جوانب موضوع بکنه تا مثل وضعیت فعلی نباشه که 1-2 سال هم باز به سبکی دیگر یارانه بدن بعد بگن هیچکس راضی نیست و دوباره تغیرش بدیم

**
ناشناس
 

هزینه سه نیاز اصلی یک خانواده

تغذیه 800000
مسکن 500000
درمان200000
این می شود 1500000

ایاب و ذهاب- تفریح-کفش و لباس-تحصیل-...هم هست نمی دانم شاید حدود 3000000 تومان در ماه کفاف یک زندگی معمولی را بدهد.

 
**
 
ناشناس

این طرح محکوم به شکست است. در سطح کلان هزینه خانواده ها غیر قابل محاسبه است. شما اگر توانستید دو خانواده مشابه پیدا کنید می توانید به یک فرمول مشخص برسید.

 
**
ربانی
 

ملاک بایستی درامد سرانه هر فرد تحت تکفل باشد.براین مبنا درامدسرانه هر فرد تحت تکفل اگرسیصد هزارتومان به بالاباشد باید حذف شود

 
**
 
ناشناس
 

به نظرم باتوجه به افراد ضعیف 1500000تومان ملاک باشه

 
**
ناشناس
 
بنام خدا

متأسفانه هر آستانه ای ملاک قرار داده شود بیشتر شامل حال حقوق بگیران دولت خواهد شد. بسیاری از کسانی که ماشین‌های شاسی بلند سوار می شوند شغل‌های آزاد دارند و کسانی که حقوق سه تا پنج میلیون دولتی می‌گیرند را شامل نمی‌شوند. بنابر این از 5 میلیون تومان به بالا به نظر من مقدار مناسبی است.

 
**
علیرضا
باسلام

ملاک سنجش باید درآمد افراد باشد نه حقوق ،چون حقوق بگیران مشخصه ولی بقیه خیر . به عنوان مثال من بازنشسته ارتش با یک میلیون و پانصد هزار تومان با 5 نفر عائله که دونفر دانشجوی ازاد دارم وبا اقساط وام که دریافتی من یک میلیون میشه و یک

اپارتمان صد متر در منطقه متوسط شهر با یک خودروی ایرانی ، حال یک نفر با درامد ده میلیونی که هیچ کجا ثبت نشده بایک

اپارتمان دویست متر که رهن کرده و یک خودروی بالای صد میلیونی که به نام خودش نیست ، از نظر دولت او مستحق تر از من به یارانه است چون اطلاعی از درامد اورا ندارد . در مرحله بعد مالیات بیشتر بررسی شود و از معاملات مکرر مالیات تصاعدی گرفته شود . بعد از همه اینها که دقیق اطلاع بدست آوردید درامد سرپرست خانواده را نسبت به عائله تحت تکفل در نظر بگیرید یعنی اینکه یک خانواده دو نفره با یک خانواده ده نفره فرق دارد . پس متوسط درآمد یک خانواده سه نفره سه میلیون و به ازای هر نفر اضافه پانصد هزار تومن درنظر گرفته شود و برمبنای آن یارانه بدهند چون حق مسلم هر ایرانی است .

 
**
ناشناس
 

2 میلیون و 500 هزار تومان خوبه تازه اگه کلی اقساط نداشته باشی

 
**
سعید
 

سلام توی هر شهری میتونه متفاوت باشه چون تمام هزینه ها در تمام کشور یکسان نیستند

 
**
ناشناس
 

4 میلیون تومان

 
**
ناشناس
 

آقای جهانگیری کم فروشی می کنند. آمار ناقص چرا؟ مردم فریبی است این. شما فقط آمار درآمد ناشی از کاهش سوبسید انرژی را داده‌اید، در حالیکه سوبسید نان هم حذف شد و سوبسید درمان، و برخی سوبسیدهای دیگر. جمع درآمدهای دولت ناشی از کاهش پرداخت سوبسید را اعلام کنید آنوقت از میزان پرداختی ها کمک کنید!!!

 

خط فقر در تهران و شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک و روستاها کاملا متفاوت است. مدارس دولتی قبلا پولی نمی گرفتند اکنون حداقل سالی دو میلیون در یک مدرسه دولتی خرج می شود.

قبلا بیمه های درمان 80 درصد هزینه را می پرداخت اکنون فقط بیست درصد را می پردازد. برای درمان یک سرماخوردگی در همین زمستان امسال 500 هزار تومان و بیشتر خرجم شده است.

دولت تقریبا همه چیز را خصوصی کرده و قرار این بوده که جای آن مقداری سوبسید مستقیم بدهد. حالا در باره این پرداخت هم دبه می کنند.

خط فقر در تهران حداقل چهارمیلیون است. من با سه میلیون درآمد واقعا احساس مشکل می کنم برای رساندن خرج به آخر ماه. یکسال است سفر نرفته‌ام.

 
**
حسین
 

باید به همه یکسان پرداخت شود و همه از یارانه یکسان استفاده کنند چون نمی توانند درامدها وهزینه ها بخوبی محاسبه کنند .

فلسفه هدفمندی همین بود که حاملهای انرژی افزایش قیمت یابند و هرکس که مصرف بیشتری دارد هزینه بیشتری پرداخت می نماید این عین عدالت است.

باید همه چی به قیمت جهانی برگردد تا مردم از بدبختی نجات یابند و دست مفسدان و قچاقچیان و رانت حواران کوتاه شود این روشهای مدیزیت اقتصادی یعنی فساد و استفاده از رانت و سودجویی از منابع کلان پرداخت یارانه به مردم ظاهر داستان می باشد.

چرا هرسال حقوق افزایش ناچیز می یاید و کالاها بیشتر از حد گران می شوند .چرا حقوق بگیران هر سال فقیر تر می شوند حقوقها را جهانی کنند کالاها و سوخت را هم جهانی کنند و یارانه را کلا حذف کنند تا منتی بر سر مردم نباشد.

**
کم سواد
 

3 میلیون بدون در نظر گرفتن داشتن خانه . ماشین و...وصد البته گران نشدن حاملهای انرژی.

 
**
میلاد
 

باسلام وخسته نباشید یارانه از منابع ملی کشور داده می شود که خداوند متعال برای همه انسان ها چه فقیر وچه غنی آفریده است. فقط می دونم با این تورم هر چی ما حقوق می گیریم کم میاریم ولی جالبه سال خوبی داریم گران شدن انرژی در سال جدید و قطع شدن یارانه فسکی؟؟؟!!! عالی هست فکر کنم همه چی حله و تدبیر و اعتدال رو بهش رسیدیم؟؟؟!!!!.درود فراوان به دوستان زحمتکش در نطر سنجی سایت وشرکت کنندگان.

**
ناشناس

به نظربنده حقیر اگرجلوی دزدیهای کلان مثل سه هزارمیلیارد و ما بقی آنها که صداش درنیامد گرفته می‌شد نیازی به قطع یارانه نبود که هیچ مملکت هم سروسامونی می‌گرفت.

**
سعید
 

به همه مردم ایران باید یارانه بدند چون حقشونه

 
**
محمد
 

سقف که فقط برای کارگر و کارمند معنی میده. بیشتر ثروتمندان و دهکهای بالا جزء این دو قشر نیستند.

اما اگه منظور این دو قشر هستند درآمد بالای دو میلیون خوب است.

اما به شرط آنکه اضافه کاریهای گارگر را جزء آن حساب نکنید. چرا که اگر کارگر به پول احتیاج نداشته باشد اصلا اضافه کار نمی ماند. سقف درآمد باید حقوق پایه یک فرد به همراه مزایا محسوب شود.

 
**
ناشناس
 

چرا علاوه بر درآمد تعداد عائله و داشتن خودرو و شغل رو مطرح نمی کنید

 
**
ناشناس
 

ما هر چی از این یارانه ای که گرفتیم صرف پرداخت قبوض برق و گاز و آ کردیم بنزینم که بماند چقدر پول کرایه ماشین دادیم خصوصا از وقتی بزنین گران شد

به نظر من پولش پیش شک به جای پرداخت نقدی از هزینه برق و گاز و اب مردم کمش کنید اگرم چیزی تش موند بریزین به حساب که هر چند باید یه چیزی هم روش بزاریم خصوصا برقم همین اسفند گرونش کردید

 
**
شهروند ایرانی
 

اگر قراره در نظام جمهوری اسلامی عدالت رعایت شود , باید درآمد هریک از اعضای خانواده مد نظر قرار گیرد نه سرپرست خانوار . مثلا" اگر درآمد جمعی یک خانواده " ماهیانه یک میلیون تومان باشد و اعضای آن خانواده چهار نفر , در اینصورت یک میلیون تومان تقسیم بر چهار نفر سهم درآمدی هر فرد سیصد هزار تومان است . با درآمد ماهیانه سیصد هزار تومان , کجای این مملکت میشه زندگی کرد .

با این وضعیت تورم از هم اکنون باید فاتحه قشر آسیب پذیر خوانده شود.

**
 
امیرمدنی

برای خانوار 2 نفره بدون فرزند تحت تکفل و دانشجو مبلغ 1میلیون تومان

برای خانوار 2 نفره با یک فرزندکه دانشجو می باشد 1 میلیون و 500 هزارتومان.

**
ناشناس
 

به دلیل تورم بالا و قدرت خرید پایین مردم 2 میلیون و 500 خوبه بهترین گزینه میتونه باشه.