علیرضا مقتدایی مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: در آخرین بررسی‌های انجام شده برای سال پایه فهرست برداری از 79 شهر انجام و نقشه این شهرها تصحیح شد. 
وی با بیان اینکه 79 شهری که در فهرست برداری لحاظ شدند 70 درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهند، گفت: 16 هزار خانوار نمونه براساس طرح آماری منسجم در کل کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند.
مقتدایی در مورد سبد خانوار تعیین کننده نرخ تورم گفت: 294 گروه کالا و خدمات در سبد خانوار از طریق 40 هزار منبع اطلاعاتی مورد آمارگیری قرار می‌گیرند. همچنین بانک مرکزی به این خاطر دهم یا یازدهم هر ماه نرخ تورم را اعلام می‌کند که 1100 نفر ساعت کارشناس باید روی اقلامی که احصا شده کار  و کیفیت‌ها را مقایسه کنند. سپس براساس سیستم‌های فناوری و اطلاعات عدد نهایی تورم محاسبه و اعلام می‌شود.
مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در دوره‌های قبل محاسبه نرخ تورم 20 تا 25 روز طول می‌کشید به اختلاف سال‌های پایه اشاره کرد و گفت: سال پایه آماری برای شاخص‌های آماری در طی سال‌های مختلف تغییر کرده است و این به معنای تجدید نظر در سال پایه و سبد خانوار و همچنین به روز شدن آن براساس آخرین علایق و سلایق خانوار است. 
مقتدایی با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام شده تصمیم براین شده که احتمالا از سال‌های آینده فاصله سال‌های پایه کوتاه‌تر شود و به 5 سال برسد، افزود: سامانه یکپارچه آماری طراحی شده و براساس آن طرح‌هایی که در حوزه آمارهای بانک مرکزی از طریق سخت‌افزار جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت بدون کاغذ انجام می‌شود.وی با بیان اینکه سخت‌افزار جدید خریداری شده در بانک مرکزی کیفیت و سرعت آمار را تغییر خواهد داد، گفت: آخرین نرخ تورم در بهمن ماه به 184.3 درصد رسید که به صورت میانگین نرخ تورم 36.7 درصد بوده و نسبت به دی ماه 4 درصد رشد را نشان می‌دهد.