دولت در نظر دارد امسال بدهی خود به بخش خصوصی را از طریق اوراق تسویه خزانه پرداخت کند. 

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، اوراق خزانه برگه‌ای است که در اختیار طلبکاران قرار می‌گیرد تا از طریق آن بتوانند بدهی‌ها را با دولت تهاتر کنند. 



از این رهگذر هم دولت و هم بخش خصوصی از بدهی‌های خود تا اندازه‌ای رهایی خواهند یافت. قرار است بعد از ابلاغ رفع موانع تولید، دستورالعملی تدوین شده و پس از آن اوراق تسویه خزانه منتشر و در اختیار طلبکاران قرار گیرد.

این روش بنا به گفته هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی می‌تواند بدون افزایش نقدینگی و تورم باعث نقد شدن طلب بخش تولید شود. حق شناس در توضیح ماهیت اوراق ابتدا به مشکل اسنادی موجود در کشور اشاره می‌کند.

به گفته او، مفهوم مشکل اسنادی آن است که به عنوان مثال در بخش کشاورزی به دلیل آنکه عمده افراد فعال در این حوزه سند ملکی قابل رهن ندارند؛ کشاورزان نمی‌توانند از دارایی‌های خود در جهت تامین نقدینگی استفاده کنند.

حق شناس افزود: یکی از ابزارهایی که در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد و مبنای تامین نقدینگی است اسناد املاک، مسکن و حجره است که با در اختیار قرار دادن آن نزد بانک، از تسهیلات ارایه شده استفاده می شود. اما در بخش کشاورزی اغلب دارایی‌ها غیرثبتی است و به همین دلیل از این دارایی‌های بدون شناسنامه و سند امکان بهر‌ه‌برداری وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: همین مفهوم در سطحی دیگر با نام بدهی دولت به بانک‌مرکزی، بدهی دولت به بانک‌ها، بدهی دولت به بنگاه‌های اقتصادی، بدهی دولت به صندوق ها و ... وجود دارد. اگرچه این بدهی برای بنگاه‌های اقتصادی، بانک‌ها و پیمانکاران به عنوان دارایی تلقی می شود اما چون در اختیار بخش خصوصی نیست؛ قابل بهره برداری نخواهد بود.

حق شناس در ادامه به طرح دولت برای تسویه با بخش خصوصی از طریق اوراق تسویه خزانه اشاره کرد و گفت: حال دولت با هر نوع اوراق بهادار و اسناد مالی قابل استفاده بدهی خود را تسویه کند؛ این اوراق می‌تواند به دلیل قابلیت نقدشوندگی مورد استفاده طرف مقابل یعنی طلبکار قرار گیرد.

به عقیده او، این نوع تهاتر کردن نه تنها منجر به افزایش نقدینگی و تورم نمی شود بلکه دارایی که حق بنگاه‌های اقتصادی بوده از این طریق قابلیت تبدیل به نقدینگی و سرمایه در گردش را خواهد داشت. به این ترتیب از این روش می توان به فعال کردن بنگاه‌های نیمه تعطیل کمک کرد و نهایتا به رونق اقتصادی دست یافت.