رضا رحمانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر ضرورت توجه خودروسازان به قراردادهای جدیدی که با خودروسازان خارجی منعقد می کنند، گفت: ایران 23 درصد از درآمد پژو را تامین می کند، در حالی که برخی از خودروهای پژو در ایران تولید شد که در دنیا از رده خارج شده اند.


رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ایران این خودروها را در برخی سالها تولید کرد، اما در روزهای تحریم، پژو زودتر از هر شرکت خارجی دیگری ایران را ترک کرد و بنابراین، اگر قرار باشد مجدد به ایران بیاید، باید با احتیاط لازم و برای تولید مشترک و به روز با او قرارداد بسته شود.


وی تصریح کرد: البته در سالهای تحریم، ایران نیز به لحاظ خودرو شرایط خاصی داشت؛ به این معنا که درست در روزهای اوج تحریم و بحران ارزی، یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز به واردات خودرو اختصاص داده شده است که این رقم بر اساس گزارش دیوان محاسبات به دست آمده است.

به گفته رحمانی، در همان روزهایی که ارز به خودروهای خارجی اختصاص یافت، خودروسازان داخلی تقاضای سرمایه در گردش را کردند در حالی که نتوانستیم آن را تامین کنیم، ضمن اینکه پیش از آن نیز در زمانی که تحریم خودروی ایران تصویب شده و هنوز اجرایی نشده بود، خودروسازان درخواست کردند تا با دریافت منابع ارزی، نیازهای چند ماه آتی خود برای قطعات را تامین کنند در حالی که این خواسته نیز بی پاسخ ماند.


وی اظهار داشت: براساس قانون خودرو که در سال تصویب خود، یک قانون مترقی به شمار می رفت، توانستیم به مجموعه سازی و صادرات قطعه دست یابیم، این در حالی است که کشور امروز توان طراحی خودرو دارد و پذیرفتنی نیست که تنوع خودرو در کشور کم باشد و مصرف بنزین دو برابر میانگین استاندارد جهانی در خودروهای ایرانی لحاظ شود.


رحمانی خواستار صادرات خودرو شد و گفت: به نظر می رسد که در قراردادهای جدید با خودروسازان خارجی، این موارد باید لحاظ شود.