استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه تولید کالاهایی که کشور ما در آنها مزیت تولید ندارد اتلاف سرمایه ملی است، بیان کرد: هیچ نظریه اقتصادی نمی گوید که ما باید دنیا را رها کنیم به این بهانه که آنها ما را استثمار می کنند. مبادله با دیگر کشورها به معنای تقسیم کار و تخصص است. ما در مبادله با کشورهای دیگر به راحتی می توانیم کالاهایی را که خودمان نمی توانیم تولید کنیم و یا تولید آنها برای کشور صرفه اقتصادی ندارد را وارد و به ازای آن کالاها و خدماتی که کشور ما در آنها مزیت دارد را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

مهدی تقوی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در مورد تأثیر لغو تحریم های اقتصادی بر اقتصاد کشور، با بیان اینکه در این شرایط حدود 22 میلیارد دلار پول بلوکه شده کشور ما آزاد می شود، تأکید کرد: در این شرایط دولت باید نرخ ارز را پایین بیاورد، تا واردات کالاهای واسطه ای و ماشین آلات تولیدی با قیمت ارزان تری انجام شود. در این صورت است که ما می توانیم صنایع مستهلک شده کشورمان را نوسازی کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سوانحی که برای هواپیماها فعال در خطوط پروازی کشور بعضا اتفاق می افتد؛ تصریح کرد: یکی از جاهایی که باید در آن نوسازی صورت بگیرد، ناوگان هوایی ایران است. همچنین نوسازی ماشین آلات قدیمی و مستهلک کارخانه ها و ورود تکنولوژی های جدید به بهبود وضع اقتصاد کشور ما کمک می کند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد کارهایی که باید در کشور جهت آماده سازی اقتصاد ایران برای شرایط پساتحریم انجام شود، با تأکید بر اینکه افزایش سرمایه گذاری نیاز به زمان دارد و این طور نیست که در یک چشم بر هم زدن انجام شود، گفت: در شرایط کنونی به دلیل پایین آمدن قیمت نفت وضع اقتصاد کشور ما به هم ریخته است. اما بر خلاف دولت های نهم و دهم سیاست های داخلی هم رو به بهبود است. یعنی می خواهند به طور مثال نرخ تنزیل مجدد را از 15 به 10 بیاورند. این کار توان وام دهی بانک ها را زیاد می کند؛ بنابر این به نظر من دولت یازدهم سیاست های اقتصادی خوبی را در پیش گرفته است. تنها اشکالی که دارد این است که عده ای معتقدند دلار باید گران شود که از نظر من این غلط است. به دلیل اینکه این کار واردات ماشین آلات تولیدی را گران می کند.

تقوی افزود: پیش بینی من این بود که با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده نرخ دلار به زیر 3 هزار تومان می رسد. رئیس کل بانک مرکزی هم گفت که ما دلار را تک نرخی به نرخ 2900 تومان خواهیم رساند. در واقع اقتصاددانان بانک مرکزی نیز فکر می کردند که انقدر دلار وارد اقتصاد می شود که به راحتی می توانند قیمت ارز را به حدود 2900 تومان برسانند.

وی با انتقاد از کسانی که اعتقاد به گران شدن دلار دارند، اظهار کرد: گران شدن دلار گران شدن واردات مواد اولیه کارخانه های تولیدی و به تبع آن افزایش تورم را به دنبال دارد. از طرف دیگر باعث می شود تولید کنندگانی که می خواهند ماشین آلات کهنه خود را نوسازی کنند با مشکل جدی رو به رو شوند. ما دولت یازدهم را دعا کردیم که هیچ سیاست غلطی را پیش نگرفت و توانست در طول این 2 سال تورم را از 40 درصد به 15 درصد و همچنین نرخ رشد اقتصادی منفی را مثبت کند، اما اگر دلار را گران کنند یکی از تبعاتش این است که دوباره به تورم های احمدی نژادی بر می گردیم.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سؤالی در مورد مدیریت واردات کالاهای نهایی به کشور، ضمن بیان اینکه ما نمی توانیم خیلی از محصولات را در کشور تولید کنیم به دلیل اینکه تولید آنها انحصاری است و فرمولش را در اختیار ما قرار نمی دهند، خاطر نشان کرد: بعد از حدود قرن 15 میلادی انقلابی در دنیا شکل گرفت و مبادلات بین المللی شروع شد. یعنی آدام اسمیت نظریه مزیت مطلق و ریکاردو نظریه مزیت نسبی را دادند و همچنین نظریه وفور عوامل و صدها نظریه دیگر به دنبال آنها صادر شد. این نظریه ها می گوید که کشورها باید در کالاهایی مزیت مطبق و نسبی دارند، یعنی ارزان تر تولید می کنند و یا به نسبت ارزان تر تولید می کنند، تخصص پیدا کرده و تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر و کالاهایی که دیگر کشورها در آنها مزیت دارند را وارد کنند. این به نفع همه دنیا است. به دلیل اینکه اگر اقتصاد را ببندیم تمام مزایای پیشرفت تکنولوژی را از دست می دهیم.

وی با تأکید بر اینکه مبادله با دیگر کشورها وارد کردن تکنولوژی را به دنبال دارد، تصریح کرد: مبادله با دیگر کشورها به معنای تقسیم کار و تخصص است. به دلیل اینکه وارد کردن تکنولوژی به صورت علمی که نتوانیم آن را بسازیم هیچ فایده ای ندارد. از طرف دیگر مبادلات بین المللی باعث می شود که همه کشورها ثروتمندتر شوند. به طور مثال یک کشور خارجی ممکن است هلی کوپتری را با 10 هزار دلار تولید کند و کشور دیگر با تلاش فراوان آن را بدون اینکه به خوبی نمونه اولی باشد با قیمت 50 هزار دلار تولید کند. این کشور باید هلی کوپتر را 10 هزار دلاری را خریداری کرده و تا بتواند با 40 هزار دلار باقی مانده چیزهای دیگری بخرد و یا بسازد.

تقوی نفت و گاز را مهم ترین منابع کشور ما دانست و افزود: ما گروهی از محصولات به دلیل اینکه منابع لازم برای آنها و همچنین تخصص آن را داریم می توانیم تولید کنیم. اگر بتوانیم این محصولات را با این تکنولوژی پیشرفته تولید کنیم و مقداری درجه صنعتی شدن و تولید صنعتی را بالا ببریم، می توانیم آنها را به کشورهای دیگر که به اندازه ما در این محصولات مزیت ندارند صادر کنیم. در این صورت است که با افزایش صادرات وضعیت ارزی کشور ما بهبود پیدا کرده و همچنین نرخ رشد اقتصادی کشور بالاتر می رود.

وی با تأکید بر اینکه ما در کنار مابع غنی زیر زمینی نیروی کار تحصیل کرده داریم، این نیروی کار تحصیل کرده را یک ثروت عنوان و خاطر نشان کرد: این نیروی کار تحصیل کرده می تواند به طور مثال در کارخانه ها کار کرده و بازدهی بیشتری نسبت به یک کارگر بی سواد داشته باشد. بنابر این اگر بتوانیم کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی کشور را گسترش دهیم و آنها را به خارج بفروشیم می توانیم درآمد ارزی بیشتر کسب کنیم و به تبع آن سرمایه بیشتری برای وارد کردن محصولات و خدمات خارجی به دست می آوریم. بنابر این مبادلات کشورها به نفع هر 2 کشور است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هیچ نظریه اقتصادی نمی گوید که ما باید دنیا را رها کنیم به این بهانه که آنها ما را استثمار می کنند. بنابر این تلاش ما برای اینکه هر چیز حتی کالاهایی که در آنها مزیت تولید نداریم را خودمان تولید کنیم اتلاف سرمایه ملی را به دنبال دارد. به دلیل اینکه هم تکنولوژی لازم را نداریم و هم هزینه بالاتری برای تولید آن محصولات خرج می کنیم.

وی با رد زمان بر بودن تأثیر مذاکرات هسته ای و لغو تحریم های علیه کشورمان، تأکید کرد: به دلیل اینکه شروع مذاکرات مردم را نسبت به اوضاع اقتصادی کشور خوش بین کرد، با روی کار آمدن دولت یازدهم بهبود شاخص رشد اقتصادی شروع شد. همان طور که اشاره کردم این خوش بینی سرمایه گذاری و به تبع آن افزایش نرخ رشد را به دنبال دارد.