براساس جداول اعلامی بانک مرکزی، 12 استان تورمی بیش از تورم میانگین کشور در اسفند سال گذشته داشته‌اند. در این بین نرخ تورم در تهران نسبت به استان‌های فقیرتر به نسبت کمتری افزایش یافته که این موضوع نشان‌دهنده زیان رفاهی بیشتر تورم در استان‌های فقیرتر بوده است. 

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، کاهش نرخ تورم در کشور از نیمه دوم سال 1392 آغاز شد و در طول 19 ماه سپری شده دولت عملکرد مثبتی در این حوزه داشته است.

نزولی شدن روند رشد تورم در همه استان‌ها مشهود است و به طور متوسط از 12 ماه منتهی به شهریور با 40.1 درصد تورم به 15.5 در فروردین سال جاری حدود 25 واحد درصد افت تورم اتفاق افتاده است. 

با این حال میزان کنترل قیمت‌ها در استان‌های مختلف متفاوت بوده است. بر اساس جداول اعلامی بانک مرکزی 12 استان تورمی بیش از تورم میانگین کشور در اسفند سال گذشته داشته‌اند.

تورم اسفند 193 نسبت به ماه قبل از آن در کشور به طور میانگین 1.3 درصد بوده است اما استان‌های مورد اشاره بالای این میزان تورم را تجربه کرده‌اند. صدرنشین آنها نیز استان سمنان با تورم 2.3 درصدی ظرف یک ماه بوده است. 

دیگر استان‌ها با تورمی بالاتر از میانگین کشور اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، هرمزگان و همدان هستند. تورم این استان‌ها بین 1.4 تا 2.3 درصد متغیر بوده است.

در سال‌های گذشته همواره رشد تورم در مناطق مختلف به نفع استان‌های با توسعه بیشتر بوده است. 

در این بین نرخ تورم در تهران نسبت به استان‌های فقیرتر به نسبت کمتری افزایش یافته که این موضوع نشان‌دهنده زیان رفاهی بیشتر تورم در استان‌های فقیرتر بوده است. 

اکثر استان‌های با تورم بالا استان‌های مرزی و اکثر استان‌های تورم پایین استان‌های ساحلی هستند. در توضیح این موضوع دلایلی از جمله بالاتر بودن سهم خدمات در سبد خانوارهای با تورم پایین‌تر مثل تهران و استان‌های ساحلی و همچنین نقص نظام توزیعی کشور را می‌توان ذکر کرد.