گزارش های مثبت اقتصادی از منطقه یورو در کنار تقویت گمانه زنی ها در مورد ادامه حمایت فدرال رزرو از اقتصاد امریکا موجب رشد قیمت سهام در بورس های عمده جهان شده و شاخص S&P بورس نیویورک را به رکورد تازه رسانده است. از سوی دیگر، اجازه بانک مرکزی چین برای کاهش سریع ارزش یوآن در برابر دلار موجب تعدیل انتظارات در مورد میزان تقاضا از سوی چین شده و کاهش قیمت برخی کالاها از جمله مس و سنگ آهن را رقم زده است...


گزارش های مثبت اقتصادی از منطقه یورو در کنار تقویت گمانه زنی ها در مورد ادامه حمایت فدرال رزرو از اقتصاد امریکا موجب رشد قیمت سهام در بورس های عمده جهان شده و شاخص S&P بورس نیویورک را به رکورد تازه رسانده است. از سوی دیگر، اجازه بانک مرکزی چین برای کاهش سریع ارزش یوآن در برابر دلار موجب تعدیل انتظارات در مورد میزان تقاضا از سوی چین شده و کاهش قیمت برخی کالاها از جمله مس و سنگ آهن را رقم زده است.

در آلمان، شاخص کسب و کار موسسه IFO بیش از انتظاراها افزایش یافته و از 110.6 به 111.3 رسیده است. ارقام بالای 100 در شاخص IFO نشانه خوش بینی مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی آلمان به آینده اقتصاد است. همچنین نرخ تورم در این اتحادیه به طور غیرمنتظره افزایش یافته و از 0.7 به 0.8 درصد رسیده است. این نرخ همچنان پایین تلقی می شود اما احتمالا انتظارات از بانک مرکزی اروپا برای افزایش سیاست های انبساطی را کاهش می دهد؛ موضوعی که به تقویت ارزش یورو در برابر دلار کمک کرده و نرخ برابری را به بالای 1.38 دلار به ازای هر یورو رسانده است. بانک مرکزی اروپا این هفته در مورد نرخ بهره در منطقه یورو تصمیم گیری می کند.

در امریکا، برآورد تازه وزارت بازرگانی نشان می دهد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در فصل پاییز 2.4 درصد بوده که به میزان قابل توجهی کمتر از برآورد قبلی یعنی 3.2 درصد است. بقیه گزارش ها کمی متناقض به نظر می رسد به طوری که فروش خانه های نوساز افزایش یافته اما آمار فروش قولنامه ای و تقاضا برای کالاهای بادوام کاهش یافته است. ترکیب این گزارش ها موجب افزایش شانس ادامه سیاست فدرال رزرو مبنی بر پایین نگه داشتن نرخ بهره شده است.

اما در چین، بانک مرکزی به تازگی حد مجاز نوسان نرخ برابری یوآن در برابر دلار را افزایش داده تا از این طریق هزینه سفته بازی را برای کسانی که روی تقویت یوآن شرط بسته اند بالا ببرد. در پی این اقدام، روند چند ماهه تقویت یوآن معکوس شده و ارزش پول این کشور طی دو هفته بیش از 5 درصد ارزش خود را از دست داده است (نمودار در پایان متن گزارش). اقتصادهای آزاد دنیا چین را متهم می کنند که از سیاست پایین نگه داشتن مصنوعی ارزش پول به عنوان یک ابزار رقابتی استفاده می کند.

تضعیف ارزش یوآن موجب گران شدن قیمت کالاها از دید واردکنندگان چینی می شود. در نتیجه چشم انداز تقاضا برای بسیاری از کالاها به سمت منفی تعدیل شده است. چین بزرگ ترین مصرف کننده بسیاری از کالاها از جمله فلزات صنعتی محسوب می شود و همین موضوع روی قیمت این کالاها تاثیر منفی گذاشته است. در بورس فلزات لندن، قیمت مس با افت 1.8 درصدی در 7086 دلار در هر تن بسته شده است. قیمت قراردادهای آتی سنگ آهن برای تحویل ماه مارس در چین نیز کاهش یافته و با افت هفتگی 3.5 درصدی به 115.8 دلار در هر تن رسیده است. کاهش ارزش یوآن حتی بر قیمت جهانی طلا اثر گذاشته و به افت 0.2 درصدی قیمت کمک کرده است.

در هفته پیش رو، گزارش ماهانه اشتغال امریکا در کنار گزارش های جدید از بخش کارخانجات چین و منطقه یورو و امریکا و همچنین تعیین سیاست های پولی در  بریتانیا و منطقه یورو می تواند بر روند تغییرات قیمت سهام و کالاها اثر گذار باشد. در امریکا پیش بینی می شود در ماه فوریه تعداد 151 هزار شغل جدید ایجاد شده باشد در حالی که نرخ بیکاری در سطح 6.6 درصد کنونی ثابت باقی بماند. این کمترین نرخ بیکاری در پنج سال اخیر است. گزارش مثبت از وضعیت اشتغال امریکا در شرایط فعلی می تواند برای قیمت نفت مثبت باشد اما تاثیر منفی بر قیمت جهانی طلا داشته باشد. شاخص PMI کارخانجات چین که صبح امروز و در زمان بسته بودن بازارهای جهانی منتشر شده از ادامه رشد فعالیت ها با سرعتی آهسته تر نسبت به ماه قبل حکایت دارد. شاخص های مشابه برای بریتانیا و منطقه یورو احتمالا بخشی از افت ماه قبل را جبران کرده اند و همچنان بالای 50 قرار دارند.  عدد 50 در شاخص PMI مرز بین رشد و کاهش فعالیت ها است.

-

شرح نمودار: روند تغییرات نرخ برابری یوآن چین در برابر دلار امریکا در شش ماه اخیر. یوآن طی دو هفته بیش از 5 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. منبع نمودار: بلومبرگ.

-

 جدول تغییرات هفتگی:

کالا واحد قیمت هفتگی%
نفت برنت - یک ماهه ICE دلار/بشکه 109.07 -0.7
نفت WTI - یک ماهه CME دلار/بشکه 102.59 0.4
سبد اوپک دلار/بشکه 106.10 -0.6
         
متانول CFR آسیا دلار/تن 590 0.0 -
اوره گرانول FOB دریای سیاه دلار/تن 409.87 -0.2
ذرت یک ماهه - شیکاگو سنت/بوشل 457.00 0.9
         
مس - نقد LME  دلار/تن 7086.0 -1.8
آلومینیوم -نقد LME  دلار/تن 1709.0 -1.8
روی - نقد LME  دلار/تن 2100.5 2.1
قلع - نقد LME  دلار/تن 23650.0 2.2
سرب - نقد LME  دلار/تن 2108.0 -1.1
نیکل - نقد LME  دلار/تن 14250.0 -0.9
سنگ آهن - یک ماهه CFR چین دلار/تن 115.8 -3.5
         
طلا دلار/اونس 1321.4 -0.2
         
بورس تهران TEDPIX - 79785.50 -1.5
سکه طرح جدید - نقد تومان 965,500 3.4
دلار  تومان 3003 1.7