شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 22 آذرماه 94 با کاهش 99 واحدی به رقم 62 هزار و 310 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز پس از افت 14 واحدی به عدد 9 هزار و 624 واحد دست یافت. شاخص سهام آزاد شناور اما با 138 واحد کاهش روی رقم 68 هزار و 244 واحد ایستاد. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 78 واحدی به عدد 42 هزار و 793 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 160 واحد افت عدد 141 هزار را برای خود به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص کل فرابورس با 3 واحد کاهش عدد 678 واحد را تجربه کرد.

طی معاملات دیروز ، نماد معاملاتی 3 شرکت پالایش نفت بندرعباس با 52 واحد، پالایش نفت اصفهان با 43 واحد و فولاد مبارکه با 12 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به دوش کشیدند.

در مقابل نماد معاملاتی 3 شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 53 واحد، پتروشیمی مبین و گسترش نفت و گاز پارسیان هر یک به میزان 3 واحد بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به نام خود ثبت کردند.

براساس این گزارش، حجم معاملات امروز بورس تهران در بالاترین رقم به بیش از 34 میلیارد و 379 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 549 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 21 هزار و 795 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های قاسم ایران و حق تقدم آن، تأمین ماسه ریخته‌گری، لیزینگ خودروی غدیر، کاشی نیلو، کارت اعتباری ایران کیش، سیمان سپاهان، حق تقدم خرید سهام بیمه ملت، اوراق مشارکت قطار شهری شهرداری تبریز، اوراق اجاره صایتل از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان شرق، صنایع پتروشیمی دهدشت و اوراق مرابحه واسط مالی خرداد یکم و اوراق اجاره واسط مالی دی متوقف شدند.

به نقل از فارس، طی معاملات دیروز بازار سهام بیش از 92 میلیون برگه از اوراق حق تقدم خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان از سوی سهامدار عمده به ارزش بیش از 620 میلیون تومان روی رنج 9- درصدی قیمت کد به کد شد.

در سایر نمادهای معاملاتی بازار نیز امروز روندی کم حجم و کم رونق را برای معاملات سهام شاهد بودیم، در این بین بازارگردان بانک ملت بیش از 26 میلیون سهم را در جریان بازار خرده‌فروشی روی عدد صفر تابلو کد به کد کرد.

در نماد سرمایه‌گذاری غدیر نیز امروز بیش از 10 میلیون سهم از سوی بازار گردان در جریان بازار خرده فورشی کد به کد شد.

فرایند معاملات امروز بازار سهام در شرایطی پیش رفت که با وجود شناسایی سیگنال‌های مثبت برای خرید در نمادهای معاملاتی شرکت‌های بزرگ، اما سقوط آزاد قیمت جهانی نفت در روزهای اخیر باعث شده تا بازار در شرایط بهت و سردرگمی به چشم انداز مبهم بازار سرمایه خیره شود.

این در حالی است که در برخی نمادهای معاملاتی خبرهای مثبت همچنان شنیده می‌شود. در این بین نماد معاملاتی «شفارس» با موافقت سازمان بورس برای افزایش سرمایه 562 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها روبرو شده است.

در نماد معاملاتی «خفناور» نیز امروز تایدیه حسابرس و بازرس قانونی این شرکت برای افزایش سرمایه 50 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته به بازار اعلام شد.


در نماد معاملاتی «آریان» نیز پیشنهاد هیأت مدیره این شرکت به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه 22 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات منتشر شده است.

در گروه بانکی نیز کاهش نرخ سپرده قانونی اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن و از سویی اعلام نحوه استفاده از تسهیلات 60 میلیون تومانی از طریق خرید 120 برگه از این اوراق در فرابورس امروز به افزایش تقاضا برای این اوراق انجامید.


براساس این گزارش، برای دریافت وام 60 میلیون تومانی هم‌اکنون می‌بایست مبلغی در حدود 8 میلیون و 500 هزار تومان برای خرید این اوراق در فرابورس کنار گذاشت.

در نماد معاملاتی «وبشهر»نیز افزایش سرمایه 28 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران به تائید سازمان بورس رسیده است.

امروز در گروه قندی‌ها اگرچه دوباره بازار شاهد نوسان مثبت در اغلب نمادهای معاملاتی این گروه بود، اما بر خلاف روزهای گذشته در نماد «قشرین» امروز شاهد رنج‌های منفی برای پایین کشیدن قیمت این سهم بودیم، نمادی که به نظر می‌رسد، با جنجال‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر به زودی شاهد گزارش شفاف‌سازی باشد.

 بازار سهام دیروز بازاری کم رونق و بی‌حجم بود که با افزایش عرضه سهام در نمادهای معاملاتی وابسته به نفت از جمله پالایشی‌ها و فولادی‌ها شاهد درجا زدن شاخص‌های منتخب بود. این در حالی بود که بازار همچنان از فروشندگان توده‌وار تهی است.