مجمع روحانیون مبارز که از سال ۸۸ به این سو به همراه برخی دیگر از تشکل‌های سیاسی اصلاح طلب، ترجیح داده بود، فعالیت‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآورد، به صحنه برگشته است. تصویب بودجه در مجلس و سرنوشت بهای مسکن در سال آینده دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز هستند.

 

 

 

پس از اعتماد ملی، روحانیون اصلاحات هم بازگشتند

 

ابتکار ذیل خبر تجدید پیمان اعضای مجمع روحانیون مبارز با آرمان‌های امام راحل به بازگشت روحانیون اصلاحات پرداخته و نوشته است: مجمع روحانیون مبارز که در حوادث پس از انتخابات ۲۲خرداد۸۸ نیز به همراه برخی دیگر از تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب، ترجیح داده بود، فعالیت‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآورد، روز گذشته با حضور اعضای شاخص خود در یک مراسم رسمی حاضر شد تا پس از حزب اعتماد ملی، دومین تشکل این جناح باشد که خود را برای فعالیت بیشتر و تأثیرگذاری در عرصه سیاسی، در فضای کنونی پس از روی کارآمدن دولت تدبیر وامید آماده می‌کنند. 

 

مجمع روحانیون، تشکل سیاسی مذهبی جناح اصلاح‌طلب است که در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب از دل همتای اصولگرای خود «جامعه روحانیت مبارز» منشعب شد و تا زمان آغاز دولت اصلاحات، مهم‌ترین تشکل سیاسی و مذهبی این جناح بود. 

 

روز گذشته، اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز شنبه شب جهت ادای احترام و تجدید پیمان با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی و بزرگداشت دهه مبارک فجر و سی و ششمین بهار آزادی، در مرقد امام حضور یافته و با قرائت فاتحه و زیارت نامه به مقام شامخ ایشان ادای احترام کردند. 

 

در مراسم ادای احترام اعضای مجمع روحانبون مبارز به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی که با دیدار اعضای مجمع با یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی نیز حضور داشت. 

 

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی رئیس شورای مرکزی مجمع، آیت‌الله سید محمد موسوی خوئینی‌ها دبیرکل و آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی ضمن تبریک ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی به تشریح مبانی اندیشه سیاسی و مکتب فقهی امام و نقش بی‌بدیل ایشان در راهبری و پیروزی انقلاب و تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته و بر ضرورت باز‌شناسی ابعاد شخصیت جامع و نیز اهداف و آرمان‌های بلند آن پیشوای بزرگ تأکید کردند. 

 

در این جلسه همچنین از نقش کم‌نظیر و تعیین‌کننده مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی در نهضت اسلامی تجلیل ‌و از بیت رفیع حضرت امام و مرحوم حاج احمد آقا و یادگاران آن عزیز سفر کرده سپاسگزاری شد.

 

همچنین در این مراسم از مقام برجسته علمی، سیاسی و اجتماعی شخصیت ممتاز و ستاره درخشان بیت امام، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی و تلاش‌های ارزشمند او در استمرار راه و منش امام تجلیل و تقدیر شد. 

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی نیز در سخنانی کوتاه با آرزوی موفقیت برای مجمع روحانیون مبارز، ابراز امیدواری کرد که آینده انقلاب اسلامی درخشان‌تر از گذشته باشد و همگان با گام نهادن در مسیر فقه امام خمینی بتوانند با دوری از تحجر و اباحه‌گری، این انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش حضرت بقیه الله الاعظم (عج) تحویل دهند. 

 

در این دیدار و مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام تمامی اعضای شورای مرکزی مبارز از جمله حضرات آیات موسوی خوئینی‌ها و موسوی بجنوردی و حجج اسلام سید محمد خاتمی، سید مهدی امام جمارانی، مجید انصاری، سراج الدین موسوی، سید محمد هاشمی، سید عبدالواحد موسوی لاری، دکتر محمد مقدم، محمد علی خسروی، محمدعلی ابطحی، محمد رضوی یزدی، محمدعلی نظام‌زاده، فومنی، عیسی ولایی، علی اکبر آشتیانی، اسدالله کیان ارثی و... حضور داشتند. 

 

محمدعلی ابطحی از اعضای این تشکل در یادداشتی برای اعتماد خبر داده ‌که مجمع روحانیون مبارز، فعالیتش را بیشتر می‌کند. وی در این باره نوشته است: حضور مجمع روحانیون مبارز در مرقد حضرت امام (ره) در دهه فجر، یک امر بسیار طبیعی است. این مجمع تنها تشکیلاتی است که با اشاره و تأیید رسمی حضرت امام شروع به کار کرد و تقریبا اکثر کارمندان بلندمرتبه دفتر حضرت امام نیز عضو آن شدند. یادگار امام هم در دیدار با اعضای مجمع اعلام کرد که یا به صورت جداگانه یا به صورت گروهی تقریبا هر هفته با اعضای مجمع روحانیون مبارز دیدار دارد. در نتیجه با توجه با همین ارتباط گسترده‌ای که وجود دارد تجدید بیعت اعضا با آرمان‌های حضرت امام زیاد عجیب نیست و به دلیل قرابت فکری و ارتباطی که با دفتر امام از گذشته وجود داشته است چنین کاری طبیعی هم هست. 

 

اعضای مجمع روحانیون مبارز همواره بر لزوم ادامه راه حضرت امام (ره) تأکید داشته و معتقد بودند که مشکلات این روزهای کشور ناشی از دور شدن از خط امام است. البته با وجود قرابت فکری اعضا با حضرت امام در سال‌های اخیر و محدودیت فضا امکان حضور علنی اعضای مجمع وجود نداشت. از سوی دیگر علاقه‌ای هم به ایجاد بحران نداشتیم و حتی آقای خاتمی کمتر در مجامع حضور پیدا می‌کرد تا آرامش در کشور حاکم باشد و مخالفان ایجاد مشکل نکنند. تجدید بیعت امسال اعضای مجمع با آرمان‌های حضرت امام (ره) نیز بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای برگزار شد و فکر می‌کنم چنین تجدید بیعتی کاملانیاز بود. همه اعضای مجمع که از نزدیک‌ترین یاران امام و دوستان حاج احمد آقای خمینی بودند در این مراسم حضور داشتند. از سوی دیگر مجمع روحانیون مبارز نیز در این سال‌ها به صورت کم و بیش فعالیت داشته و حالاهم جلساتش برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد که برای آینده باید فعالیتش را بیشتر کرده و دایره کاری‌اش را وسیع‌تر کند تا بتواند به نیازهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه کمک بیشتری بکند.