اگرچه فرانسه در کنار آمریکا به اعمال فشار علیه ایران به بهانه واهی نظامی بودن فعالیت هسته‌ای کشور پرداخته اما هفته گذشته یک هیات تجاری فرانسوی به تهران سفر کرد تا به بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری بپردازد و نگرانی مقامات آمریکایی را نسبت به سستی متحد اروپایی‌اش در جبهه تحریم‌ها علیه ایران برانگیخت.

 

رییس جمهور آمریکا در ضیافت شام خود که فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه نیز در آن حضور داشت، شرکت‌هایی را که به دنبال در باز برای سرمایه گذاری در ایران هستند تهدید کرد در صورت نقض تحریم‌ها با مجازات شدیدی از سوی آمریکا روبرو خواهند شد.

 

اولاند نیز در این باره اظهار کرد که شرکت‌های فرانسوی را کنترل نمی‌کند اما تحریم‌ها علیه ایران تا زمان حصول یک توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای این کشور برداشته نخواهند شد.

 

سفر هیات فرانسوی که نماینده 116 شرکت از جمله توتال، لافارژ و پژو در آن حضور داشتند، در نوع خود بزرگ‌ترین سفر از اروپا از زمان توافق هسته ای نوامبر میان ایران و گروه 1+5 بوده است.

 

تحت این توافق در قبال موافقت ایران برای توقف برخی از فعالیت‌های غنی سازی و اجازه دسترسی بازرسان سازمان ملل به تاسیساتش، شماری از تحریم‌ها لغو می‌شوند.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این تحریم‌ها اگرچه فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد کرده‌اند اما این کشور همچنان صادرکننده بزرگ نفت و بازار مصرفی بزرگی با نیروی کار نسبتا ماهر و پتانسیل تجاری عظیم باقی مانده است.

 

بسیاری از شرکت‌های فرانسوی با وجود فشارهای سیاسی و موضع مخالف پاریس نسبت به فعالیت هسته ای ایران، همکاری‌های تجاری بلندمدتی با ایران داشته اند.