سرانجام پس از دو ماه بررسی برجام در مجلس، روز گذشته اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جزئیات «طرح اقدام متناسب ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» رای مثبت دادند. به این ترتیب 161 نماینده رای موافق خود را در مورد طرح برجام اعلام کردند.


همچنین این طرح در حالی تصویب شد که تنها 59 رای مخالف داشت. امروز نیز قرار است مصوبه مجلس در این خصوص در شورای نگهبان بررسی شود. اگر شورای نگهبان هم مصوبه مجلس را تایید کند می‌توان گفت که دیگر همه چیز برای اجرای برجام و آغاز دوران پساتحریم آماده است. به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی انجام اقدامات ایران برای اجرای تعهداتش در برجام دو ماه طول خواهد کشید و شروع این اقدامات نیز با نظر رئیس‌جمهوری خواهد بود.

صالحی روز گذشته با بیان اینکه امیدواریم شورای نگهبان هر چه زودتر نتیجه نهایی را اعلام کند، گفت: با اعلام نظر شورای نگهبان امیدواریم که هفته آینده روز اعلام توافق برجام و تصویب آن باشد. صالحی با بیان اینکه تصویب به این معنا است که طرفین به‌صورت رسمی اعلام می‌کنند برجام پذیرفته شده است، به اقدامات پس از روز تصویب اشاره و اظهار کرد:‌ پس از روز تصویب اقداماتی که باید انجام بگیرد اقداماتی روتین خواهد بود و دیگر نیازی نیست که در جایی موضوعی به تصویب برسد.وی با اشاره به اقداماتی که طرف مقابل پس از روز اعلام توافق برجام باید انجام دهد خاطرنشان کرد:‌ اتحادیه اروپا رسما اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها لغو خواهد شد، اما زمان اجرای آن را موکول به زمانی می‌کند که ما اقدامات اجرایی خود روی زمین را انجام دهیم.رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بیانیه‌ای خواهد خواند و طی آن اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها را رفع و تعلیق خواهند کرد، افزود: آنها نیز روز اجرای تعهدات خود را به زمانی موکول می‌کنند که ما اقدامات روی زمین‌مان را انجام دهیم.صالحی با اشاره به اقدامات روی زمینی که ایران طی توافق برجام باید انجام دهد خاطرنشان کرد‌: اقدامات علی‌الارض ما حداکثر حدود یک و نیم تا دو ماه طول می‌کشد و می‌توان گفت که اواخر آذرماه یا اوایل دی‌ماه سال‌جاری شاهد اجرایی شدن کامل برجام خواهیم بود. در همین حال روز گذشته فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصویب جزئیات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی، از این رویداد استقبال کرد و آن را نشانه نزدیک‌تر شدن به اجرای توافق هسته‌ای دانست.


روند بررسی جزئیات برجام در مجلس

اما روز گذشته مجلس شورای اسلامی در حالی به بررسی جزئیات طرح برجام پرداخت که هنوز برخی از نمایندگان در تب‌و‌تاب ارائه طرح‌های مختلف برای اجرای برجام بودند. با این حال نمایندگان مجلس ضمن اعمال تغییرات جزئی که برخی نمایندگان پیشنهاد آن را داده بودند، با جزئیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» موافقت کردند. در جریان بررسی برجام تنها 4 پیشنهاد مطرح شد و هر 4 پیشنهاد که اصلاحات جزئی در متن بودند، تصویب شدند و پس از آن رئیس‌مجلس از محمد حسین فرهنگی عضو هیات‌رئیسه خواست تا متن کامل برجام را برای رای‌گیری قرائت کند. همین جمله کافی بود تا جلسه علنی مجلس یک بار دیگر همچون روز یکشنبه که نمایندگان در حال بررسی کلیات طرح بودند به تشنج کشیده شود . در ابتدا رسایی در جایگاه هیات‌رئیسه حاضر شد و با لاریجانی صحبت کرد. در ادامه هم نمایندگان مخالف که عموما از طیف خاصی بودند جلسه را به تشنج کشاندند و در جایگاه هیات‌رئیسه و در قسمت جلوی صحن مجلس اجتماع کردند.


به گزارش «ایسنا» رسایی فریاد می‌زد: مجلس شده جای تصمیم‌گیری لاریجانی، شمخانی و حجازی، کوچک‌زاده هم که نمایندگان به سختی سعی می‌کردند او را به پایین جایگاه هدایت کنند فریاد می‌زد این تصمیم کسی نیست، تصمیم لاریجانی است.در این میان درگیری‌های فیزیکی هم بین نمایندگان موافق و مخالف در گرفت و در این میان جهانگیرزاده و بذرپاش با یکدیگر درگیر شدند که با دخالت نمایندگان از هم جدا شدند، اما تشنج در فضای مجلس ادامه پیدا کرد. همه این اتفاقات در حالی بود که فرهنگی همچنان به قرائت متن طرح برجام مشغول بود.پس از قرائت متن طرح، نمایندگان برای اعلام رای خود از جایگاه هیات‌رئیسه و صحن مجلس متفرق شدند و به صندلی‌های خود برگشتند تا رای‌شان را اعلام کنند.دراین هنگام علی لاریجانی رئیس مجلس نتیجه رای‌گیری را مثبت اعلام کرد و نمایندگان با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع جزئیات برجام را به تصویب رساندند.


واکنش لاریجانی به سخنان رسایی، کوچک‌زاده و توکلی

به گزارش «ایسنا» پس از تصویب طرح برجام، رسایی کاغذی به دست گرفته بود که روی آن نوشته شده بود: «این قانون‌شکنی رسمی است؛ ‌مجلس فرمایشی نیست.» این رفتار با واکنش لاریجانی مواجه شد و خطاب به او گفت: آقای رسایی خوب می‌دانید در مورد برجام چه اتفاقی افتاده و خوب است همه به یک چارچوب و قواره‌هایی پایبند باشیم؛ اما این پایان اعتراضات نبود. دقایقی بعد کوچک‌زاده در جایگاه خبرنگاران حاضر شد و در حالی که از عصبانیت فریاد می‌کشید گفت: آقای لاریجانی در جلسه صبح گفت که کشور تصمیم گرفته پیشنهادها مطرح نشود، آقای باهنر نیز پیش من آمد و گفت: آقای لاریجانی و شمخانی این تصمیم را گرفتند. این تصمیم آن‌طور که آقای لاریجانی می‌گوید تصمیم رهبری نیست.پس از آن احمد توکلی هم در تذکری به لاریجانی انتقاد کرد. توکلی همچنین در تذکری به هیات‌رئیسه گفت: مهم‌ترین مساله سیاست خارجی کشور با خواست رئیس مجلس در عرض 20 دقیقه به سرانجام رسید و تصویر این وضع برای کشور مضر است. وی افزود: نمی‌دانم اگر بخواهیم برای بی‌قانونی‌های شما قربانی کنیم چقدر قربانی باید بشود؟ در حالی که جزئیات برجام به شدت مهم بود.در پاسخ به این صحبت‌ها علی لاریجانی گفت: اگر قرار باشد قربانی کنیم از گوسفندهای شما در بهشهر می‌آوریم و قربانی می‌کنیم که احمد توکلی اظهار کرد من گوسفندی ندارم و لاریجانی در مزاح و پاسخ به این صحبت گفت بله، بله ما می‌دانیم شما گوسفندی ندارید و در ادامه تصریح کرد که اول مجلس در جلسه قبل اصل موضوع را با بحث زیاد و زمان کافی تصویب کرد و اصل موضوع مورد قبول قرار گرفت و در ادامه نیز در مورد جزئیات قبل از جلسه علنی بحث شد و یک وفاقی بین نمایندگان حاصل شد تا در کل ما این طرح را بپذیریم و با توجه به مشکلات کشور کار سریع‌تر پیش برود و الزامی نبود.به گزارش «ایسنا» در ادامه تذکر احمد توکلی، مهدی کوچک‌زاده هم با لحنی آرام‌تر یک باردیگر به لاریجانی تذکر داد.

او تصویب برجام را خلاف نظر رهبری دانست، اما لاریجانی به ادعای او پاسخ داد و گفت که قرار نبوده رهبری به این موضوع وارد شوند و تصویب برجام نظر مجلس بوده و ربط دادن آن به رهبری درست نیست.


حضور تیم مذاکره‌کننده در مجلس

تنش در مجلس دیروز در حالی رخ دادکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در مجلس حضور یافته بود و بعد از تصویب نهایی جزئیات طرح جلسه را ترک کرد. همچنین سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، حسن قشقاوی معاون امور مجلس وزیر امور خارجه نیز ظریف را همراهی می‌کردند.


انتقاد مخالفان نسبت به عدم طرح پیشنهادها

اما تصویب جزئیات برجام در جلسه دیروز مجلس پایان کار انتقاد مخالفان نبود. پس از پایان جلسه مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران حاضر شد و به روند تصویب جزئیات طرح برجام در مجلس انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» بذرپاش در پاسخ به سوالی درباره موضع حداد عادل گفت‌: موضوع فراکسیون واحد است. آقای حداد چند روز مریض بود و در بیمارستان بستری بودند و نتوانست در جلسات مجلس حاضر شود. امروز تازه ایشان توانستند در مجلس حاضر شوند. او همچنین به پیشنهادهایی که به علی لاریجانی ارائه کرده بودند اشاره و نسبت به عدم طرح این پیشنهادها انتقاد کرد. همچنین علی‌اصغر زارعی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان با اشاره به جلسه دوشنبه شب فراکسیون اصولگرایان و رهروان با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: در این جلسه آقایان زارعی، زاکانی، جلالی و بروجردی و شمخانی حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت: در این جلسه مقرر شد اصلاحاتی در طرح برجام انجام شود که در بند یک قسمتی از این اصلاحات اعمال نشد.وی با بیان اینکه تفاهم این بود که شاکله طرح حفظ شود، گفت: همچنین توافق کردیم که جلسه علنی سه‌شنبه (روز گذشته) برای بررسی طرح برجام در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس اداره شود و پیشنهادهای مهم و اصلی که حدود ۶ پیشنهاد بود بررسی شود؛ اما متاسفانه در جلسه رئیس مجلس اجازه بررسی پیشنهادها را نداد و طرح مهم برجام در کمتر از یک‌ربع به تصویب رسید.


توافق بر سر پیشنهاد

این در حالی است که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: نمایندگان دو فراکسیون اصلی مجلس با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی توافق کرده بودند تنها سه پیشنهاد ارائه شود.وی تشریح کرد: لاریجانی این پیشنهادها را قبل از صحن علنی و به رسمیت رسیدن نشست مجلس به اطلاع نمایندگان رساند. رئیس مجلس همچنین در زمان علنی شدن صحن مجلس، پیشنهادهای مذکور را قرائت کرد.بروجردی همچنین عنوان کرد: در جلسه شب گذشته با دبیر شورای‌عالی امنیت دوستان به آقای شمخانی گفتند نمایندگان تعداد زیادی پیشنهاد دارند که وی تاکید کرد: توافق ما به‌عنوان دبیرخانه شورای‌عالی امنیت همین سه پیشنهاد است، به همین علت نمایندگان دو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و اصولگرایان پذیرفتیم به این توافق با دبیرخانه شورای‌عالی امنیت عمل کنیم.عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: به این دلیل سه پیشنهاد چاپ و در صحن علنی توزیع شد و مبنای بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در برجام قرار گرفت.وی تاکید کرد: بنابراین هیچ تخلفی صورت نگرفت، مر توافق عمل شده است.به هر حال برجام روز گذشته به‌رغم مخالفت‌های برخی از نمایندگان مجلس به سرانجامی مثبت رسید.



Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/945522/#ixzz3oWoPJRNX