نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور از بی‌سواد خواندن منتقدان پشیمان است به حمایت رئیس دولت قبل از یقه سفیدها اشاره کرد و گفت: فساد مردم را نسبت به حاکمیت بدبین می‌کند.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تبیین فساد سیاسی و جایگاه آن در کشور اظهار داشت: فساد سیاسی اصطلاحی است که از طرف کارگزاران حکومت به آن دامن زده می‌شود. بنابراین نقش اصلی مبارزه با آن بر دوش دولت است.

وی ادامه داد: در فساد مالی ممکن است یک تسهیلات گیرنده بر سر بانک کلاه بگذارد و فسادی رخ دهد. اما فساد سیاسی اعم از فساد مالی است.

فساد مردم را نسبت به حاکمیت بدبین می‌کند

توکلی در ادامه با بیان اینکه اگر ملاک تصمیم‌گیری منافع شخصی، تباری، قومی، گروهی، حزبی و یا خارجی باشد فساد آغاز می‌شود، گفت: در تخصیص منابع عمومی برخی از این فسادها را می‌بینید.

وی با بیان اینکه فساد کارایی اقتصاد را کاهش می‌دهد اظهار داشت: ‌فساد نه تنها مانع اشتغال و تولید ملی است بلکه به دلیل اثرات سوء فرهنگی خود مردم را نسبت به حاکمیت بدبین می‌کند. از این جهت هم سرمایه اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و هم عوامل رشد اقتصادی تضعیف می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فساد مالی ضد عدالت است زیرا باعث می‌شود یک عده‌ای به ناحق درآمد کسب کنند و حقوق عده‌ دیگر هم ضایع می‌شود.

فشار نزدیکان دولت برای افشا نشدن فساد در پتروشیمی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تائید خبر فشار برخی نزدیکان دولت برای افشا نشدن فساد در پتروشیمی‌ها اظهار کرد: متأسفانه در لایه‌های دولت بسترهایی برای ویژه‌خواری‌ها وجود دارد.

تحقق اقتصاد مقاومتی با منابع ارزی متنوع امکانپذیر است

وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی با داشتن منابع ارزی متنوع امکان‌پذیر است، تصریح کرد: باید دانست که در اقتصاد مقاومتی مسئله مقاوم‌سازی داخل در برابر شوک‌های خارجی مهم است. اگر اقتصادی منابع ارزی‌اش متنوع باشد یا در اتحاد داخلی جدی باشد و کشمکش سیاسی نباشد همچنین تنوع در بازار صادراتی داشته باشد، واردات هم متکی به معامله با چند کشور معدود نباشد، امکان مقاومت بیشتر است.

سیاست‌های اقتصادی بعد از جنگ؛ دلیل ظهور بابک زنجانی«ها»

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مجلس هفتم، هشتم با تأکید بر اینکه نگاه بعد از جنگ در سیاست‌های اقتصادی کشور اثر گذاشت، گفت: در این سال‌ها مدلی ترجیح داده شد که زمینه‌ساز مسائل امروز است مخصوصا در کشورهای جهان سوم که ابزارهای نظارتی وجود ندارد. این مدل، مدل نئوکلاسیک است که اصالت را به کارایی می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی در زمینه برخورد با فساد بیشتر از نحله‌های فکری داخلی حساس هستند، بیان کرد: ما حتی به اندازه آنها به لوازم ارزشی کار حساس نیستیم، در مورد آقای بابک زنجانی می‌گفتند چند هزار کارگر دارد و کارآفرین است در حالی که پیشرفت کارآفرینی شفافیت و فقدان فساد در اقتصاد است.

حمایت رئیس دولت قبل از یقه سفیدها

توکلی با اشاره به موضوع یقه‌سفیدها ادامه داد: متأسفانه رئیس دولت قبل خواسته یا ناخواسته از برخی افراد فاسد و متهم حمایت می‌کرد از جمله افرادی که احمدی‌نژاد از آنها حمایت می‌کرد می‌توان به معاون اولش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و رئیس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد که البته اگر بخواهیم از این افراد نام ببریم لیست بلندی می‌شود.

نهادهای مسئول مبارزه با فساد به درجاتی از فساد آلوده شده اند

این نماینده مجلس در تشریح فساد سیستماتیک در کشور تصریح کرد: فساد سیستماتیک به مرحله‌ای از فساد اطلاق می‌شود که نهادهای مسئول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد مبتلا هستند مثل قوه قضائیه، نیروی انتظامی، مجلس، بازرسی کل کشور، به عبارتی پاکِ پاک نیستند.

وی افزود: زمانی که به یک نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود تا او در کمیسیون انرژی پیشنهادی را مطرح نکند- البته نماینده با شرافتی که از وی مثال می‌زنم بر علیه رانت‌خواری پتروشیمی فعالیت کرد- و آن نماینده مخالف خواسته آنها عمل می‌کند چنین چیزی ممکن است. آنها تلاش می‌کنند که به سیستم نفوذ کنند ولی موفق نمی‌شوند.

توکلی در ادامه با بیان اینکه دولت هاشمی رفسنجانی به توقعات مصرفی مردم دامن زد، اضافه کرد: آقای هاشمی کلا روحیه‌شان تجمل‌گرا بود و معتقد بودند که اصرار به سادگی نشانه عوام بودن است و حتی در نماز جمعه خواستار حمایت از مانور تجمل شدند.

هتاکان به احکام اسلام نمی‌دانند چه اتفاقی در کشور افتاده است


نماینده مردم تهران در مجلس با موضع‌گیری در برابر نشریه آسمان منتصب به جریان کارگزاران که بحث لایحه قصاص را زیر سؤال برد، گفت: فکر می‌کنم اغلب این افراد از اینکه چه اتفاقی در کشورمان افتاده غافلند، عده‌ای جرأت کردند که احکام مسلم اسلام را تخطئه کنند و البته نه در یک بحث منطقی دانشگاهی و مباحث علمی که این کار اشکالی ندارد بلکه در یک موضع‌گیری سیاسی علیه نظام این کار را انجام دادند.

وی همچنین به مقاله ایازی در ماهنامه مهرنامه که حقوق فرقه ضاله بهاییت را به رسمیت شناخته است اشاره کرد و گفت: قصاص را زیر سؤال بردن بدتر از حمایت از فرقه ضاله بهاییت است زیرا قصاص نص و حکم مسلم قرآن است. بنده قصد تکویر کسی را ندارم ولی قرآن می‌گوید اگر فردی مسلمان است باید به احکام اسلام تمکین کند و اگر کسی می‌خواهد در ایران فعالیت کند باید به قانون اساسی ملتزم باشد.

رئیس جمهور از بی‌سواد خواندن منتقدان پشیمان شد

توکلی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب اظهار کرد: در مذاکرات هسته‌ای باید بگویم تا اینجا که پیش رفته‌ایم نه درست است که جشن بگیریم و نه درست است که بگوییم همه چیز را فروخته‌ایم. در واقع بستگی به این دارد که کار چگونه ادامه یابد و البته در این مسیر نواقصی هم وجود داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور از گفتن اینکه منتقدان توافق ژنو بی‌سواد هستند، پشیمان است، ادامه داد: موضع‌گیری نادرستی بود، ولی به صلاح کشور است که رسانه‌ها اینقدر این مسائل را بزرگ نکنند، یک حرفی زده شد و تمام شد. من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور پس از این اظهارات پشیمان شد.

رفتار وزارت خارجه را در برابر گستاخی‌های شرمن نمی‌پسندم


وی از رفتار وزارت خارجه در برابر اظهارات وندی‌شرمن انتقاد کرد و گفت: ما در مصافی هستیم که دشمنی غرب با ما بسیار جدی است و در دیپلماسی عمومی از ما قوی‌‌تر و بی‌‌محاباتر عمل می‌کنند. من این رفتار را از وزارت خارجه نمی‌پسندم.

نقش مردم در تعیین نمایندگان مجلس آینده


توکلی درباره دورخیز دولت و اصلاح‌طلبان برای مجلس و دولت آینده خاطر نشان کرد: از تشکیل فراکسیون حامیان دولت استقبال نمی‌کنم. به نفع دولت نیست. جبهه پیروان هم ریزش داشت. الان تقریبا در مجلس 100، 100، 100 هستیم و برای دولت خوب نیست که با تکیه بر یک سوم مجلس کارش را پیش ببرد آن هم 100 نفری که نصف آن از ریزش از فراکسیون دیگر بعد از انتخابات تشکیل شده‌اند! اما اینکه مجلس آینده را چه کسانی بگیرند به تلقی که مردم از گروه‌های سیاسی پیدا می‌کنند بستگی دارد.

اگر مردم احساس یا باور کنند که آقای روحانی خواسته کارها را درست کند و عده‌ای نگذاشته‌اند بنابراین در اینجا اصولگرایان به اقلیت ناچیزی تبدیل می‌شوند. اگر اصولگرایان به این راهبردی که می‌گویم توجه کنند و واقعا به خاطر خدا و برای اسلام و ایران به دولت کمک کنند و شرایط را درک کنند در آن صورت احتمال می‌دهم که بتوانند در مجلس به اکثریت ضعیف یا اقلیت مؤثر تبدیل شوند.

واکنش به بازگشت احمدی‌نژاد: پناه بر خدا

توکلی در پایان در پاسخ به این سؤال که به نظر شما احمدی‌نژاد به عرصه سیاست باز خواهد گشت تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که پناه بر خدا.
- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921218001123#sthash.ri8Kc4uX.dpuf