روند افزایش نرخ دلار با رشد قیمت سکه هم همراه بود و از روزهای گذشته همزمان و البته به آهستگی پله های صعودی قیمت را طی کردند. قیمت سکه تمام بهار آزادی تا لحظه نوشتن این گزارش در تاریخ 12 اسفند یک میلیون تومان و دلار سه هزاروصد تومان گزارش شده است. 

افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی، ایجاد تنش بین اوکراین و روسیه، افت شاخص ها در بازار سهام و نزدیک شدن به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها دلایلی است که برای رشد قیمت دلار و بالارفتن قیمت اونس، رشد نرخ ارز، افزایش تقاضا در ایام پایانی سال و ایجاد حباب قیمت از سوی فروشندگان هم دلایلی است که برای رشد نرخ سکه از سوی کارشناسان عنوان می شود. 
با رصد بازار و بازخوانی اظهارات تحلیلگران بازار نهایتا به هشت دلیل برای رشد قیمت سکه و دلار رسیدیم که مهم ترین آن برای دلار افزایش تقاضا برای تامین هزینه سفرهای نوروزی و اصلی ترین دلیل برای نرخ سکه هم اثرپذیری از افزایش قیمت اونس عنوان شده است.


آنچه مورد تاکید شاهین شایان آرانی کارشناس اقتصادی قرار دارد نیز افزایش تقاضا به عنوان اصلی ترین دلیل تکانه های قیمتی است. به اعتقاد او هرساله با نزدیک شدن به ایام نوروز و بالارفتن حجم سفرهای خارجی رشد نرخ دلار هم اتفاق می افتد. شایان آرانی با طبیعی دانستن این مقدار افزایش قیمت، صحبت برخی از کارشناسان که افزایش واردات را نیز بر این تغییرات قیمت موثر دانستند تاکید کرد: واردات با حواله انجام می شود و ثبت سفارش نیز از مدت ها قبل صورت گرفته حال آنکه سفرهای نوروزی، با تقاضای نقدی بازار را مواجه می کند. در بین این تحلیل ها به مساله دیگری نیز برخوردیم که اگرچه به عقیده کارشناسان موضوعی تازه نیست اما اثر آن بر بازار را نمی توان نادیده گرفت.
کارشناسان معتقدند: هر زمان تنش و ناآرامی در منطقه ایجاد شود بازار ارز هم با تلاطم مواجه خواهد شد. اکنون هم با بالاگرفتن درگیری بین اوکراین و روسیه و جنگ نامحسوس آمریکا و روسیه ناآرامی هایی در منطقه ایجاد کرده که این موضوع سبب افزایش نرخ دلار هم شده است. 

شایان آرانی در تحلیل این موضوع گفت: اختلافات و درگیری در منطقه موجب ایجاد ابهام و مشکل در نقل و انتقالات پولی می شود که این مساله باعث رد قیمت ارز می شود.  به گفته برخی کارشناسان صحبت های آقای سیف درابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم به خوبی نشان داد که مسوولان رغبتی به کاهش نرخ ارز ندارند. این موضوع در کنار افت شاخص ها در بازار سهام نیز عاملی شد تا بازار ارز دوباره به عنوان بازاری مطمئن تر متقاضی پیدا کند.
همچنین با درنظرگرفتن اینکه ما در کشوری تورمی زندگی می کنیم و قیمت تمام کالاها و خدمات همواره افزایشی است بنابراین رشد نرخ ارز هم به عنوان یک کالا در حد 150 تومانی که اکنون اتفاق افتاده می تواند قابل پذیرش باشد.  نگرانی بابت تغییرات حادث شده از فاز دوم هدفمندی هم دلیل دیگری است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به آن اشاره کرده و گفت: نزدیک شدن به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در افزایش نرخ دلار و طلا تاثیرگذار بوده است.  غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی متذکر شد: آنچه مشخص است نرخ دلار و سکه از فاکتورهای متعددی پیروی می کند اما یکی از دلایلی که با نزدیک شدن به سال 93 بر قیمت دلار و سکه تاثیر گذار بوده موضوع اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه هاست.  نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع پرداخت یارانه های نقدی در لایحه بودجه سال 93 به سال های گذشته شباهت دارد و بر این اساس می توان نتیجه گرفت که اگر تدابیر لازم برای اجرای صحیح فاز دوم هدفمندی یارانه ها اتخاذ نشود این احتمال وجود دارد که اقتصاد کشور متضرر شود.


این نماینده مردم در مجلس نهم خاطرنشان کرد: نرخ ارز در چند ماه گذشته از ثبات نسبی برخوردار بوده و عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم با توجه به شرایط اقتصادی کشور مناسب بود، اما نزدیک بودن به زمان اجرای فاز دوم هدفمندی باعث شده است که قیمت دلار با رشد روبه رو شود. جعفرزاده ایمن آبادی همچنین پیشنهاد داد: بانک مرکزی باید در قالب قانون مدیریت شناورشده ارزی و اتخاذ تصمیمات مناسب از افزایش بیشتر قیمت دلار در بازارها جلوگیری کند و اطمینان مردم را به ایجاد ثبات پایدار اقتصادی در کشور جلب کند. دولت در بودجه سال 93 برای پرداخت یارانه نقدی 42هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته است بنابراین این موضوع به بازار کد می دهد که وضعیت اقتصادی کشور در کوتاه مدت اصلاح نخواهد شد و این موضوع طبیعتا بازار ارز و طلا را تحت تاثیر قرار می دهد.  جعفرزاده ایمن آبادی افزود: باید پذیرفت نزدیک شدن به سال جدید در افزایش تقاضا برای دلار و سکه تاثیر گذار است که این موضوع به رشد قیمت ها در بازار منجر شده، البته در افزایش نرخ سکه و طلا، رشد جهانی قیمت اونس طلا نیز نکته مهمی است.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: در هر صورت باید نقص های مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اصلاح شود و در اجرای مرحله دوم هدفمندی این مشکلات تکرار نشود این در حالی است که برنامه ریزی های اقتصادی نیز باید به نحوی باشد که تحولات سیاسی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان، بر اقتصاد ایران تاثیر جدی نداشته باشد.

    این رشد قیمت ها البته در بازار سکه هم اتفاق افتاد که با توجه به رشد قیمت دلار و نرخ جهانی اونس منطقی به نظر می رسد. البته سکه در کنار اثرپذیری از افزایش نرخ دلار به واسطه کارکردی که به عنوان هدیه دارد با افزایش تقاضا روبه رو شده است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضا برای سکه و طلای 18عیار نیز قدری افزایش یافته و همراه با افزایش نسبی نرخ ارزها، رشد قیمت این کالاها را موجب شده است.  از سوی دیگر رشد نرخ اونس طلا همسو با دو عامل دیگر، به افزایش بهای طلا در بازار داخلی منجر شده است.  قیمت اونس هم بیشتر تحت تاثیر افت شاخص سهام در اروپا و اخبار نه چندان خوب اقتصادی که از آمریکا به گوش می رسد از هزارو200دلار در یکی، دو ماه گذشته به هزارو340دلار رسیده است که به اعتقاد تحلیلگران افزایش درخور توجهی نیست