صفحه و پروفایل هر برند در شبکه اجتماعی، صدای آن برند در شبکه های اجتماعی است. مدیران شبکه های اجتماعی هر روز با طرفداران و دنبال کنندگان برند تعامل و ارتباط دارند و روابط مجازی با این جامعه برقرار می کنند، بنابراین مهم است که از این مشکلات رایج در مدیریت شبکه اجتماعی خودداری کنید.

اشتباهات رایج مدیران شبکه اجتماعی

 

مانند یک روبات به نظر نرسید

داشتن فهرستی از پاسخ‌های از پیش تعیین‌شده بسیار کارآمد و کاربردی است، اما هیچ‌وقت این پاسخ‌ها را بدون تغییر و ویرایش برای هر سوال ارسال نکنید. اگر شرایط به گونه‌ای است که جامعه تصور می‌کند یک رایانه به سوالاتشان پاسخ می‌دهد، برای برندتان مشکل ایجاد خواهد شد. هر پاسخ را برای هر فرد تغییر داده، شخصی‌سازی کرده و بازنویسی کنید.

 

 

کسل‌کننده نباشید

با شبکه های اجتماعی تفریح کنید! اگر نوع برندتان اجازه می‌دهد، شوخی را هم در برنامه خود بگنجانید. مثلا تصاویر متحرک و شکلک ها به پاسخ‌هایتان اضافه کنید. وقتی می‌خواهید به مشکل خاصی بپردازید، لحن خود را متمرکز و جدی کرده و وقتی طرفدارانتان خوشحال هستند شما هم شوخ‌ طبع باشید.وقتی می‌خواهید به مشکل خاصی بپردازید، لحن خود را متمرکز و جدی کرده و وقتی طرفدارانتان خوشحال هستند شما هم شوخ‌ طبع باشید. اگر لحن پاسخ‌هایتان یکنواخت و همیشه جدی باشید، احتمال اینکه مخاطبان نیز با شما تعامل برقرار کنند کم است.سعی کنید اتفاقات و برنامه های تفریحی داخل سازمانی خود را در پروفایل های شبکه اجتماعی برند تان منتشر کنید مانند برنامه ای که ما در روز برنامه نویس در دفتر اخبار رسمی برگزار کردیم و این اتفاق را در شبکه های اجتماعی اخباررسمی منتشر کرده ایم.(از این لینک می توانید گزارش این برنامه را در اکانت توئیتر اخبار رسمی مشاهده کنید.)

 

 

خیلی دیر پاسخ ندهید

این یکی از بدیهی‌ترین موارد است. مدیران شبکه اجتماعی باید هرچه سریع‌تر به پیام‌ها و نظرات پاسخ دهند، در غیر این‌صورت جامعه احساس می‌کند که نادیده گرفته شده است و برایش ارزش قائل نشده‌اید. وقتی یک پست زمانبندی‌شده منتشر می‌شود، آماده باشید که فورا به کامنت‌های اول پاسخ دهید. در حال حاضر فیسبوک در حال بررسی سرعت و زمان پاسخگویی پیام‌های خصوصی است. اگر در عرض 2 دقیقه به حداقل 90 درصد از پیام‌ها پاسخ دهید، صفحه‌ تان یک آیکون سبزرنگ دریافت خواهد کرد که برای عموم قابل مشاهده است. این آیکون بیانگر آن است که صفحه مذکور «به خوبی به پیام‌ها پاسخ می‌دهد». بسته به ابعاد تیم مدیریت شبکه اجتماعی و طرفدارانتان، ممکن است دستیابی به این آیکون دشوار و حتی غیرممکن باشد، اما چیز باارزشی است که می‌توانید برایش تلاش کنید.

 

 

با مخاطبین شبکه اجتماعی تعامل داشته باشید

پاسخ دادن به همه افراد بسیار عالی است، اما اگر به‌جای شروع یک گفت‌وگو و تعامل با افراد صرفا فقط پاسخ‌ها را به آنها اعلام کنید، ممکن است جلوه‌ای خشک و غیرانسانی به برندتان بدهد. بهترین راه برای ایجاد تعامل با کامنت یا توییت یک فرد، پرسیدن یک سوال است. زود باشید شروع کنید! حتی ممکن است دوباره برایتان توییت کنند و به دوستانشان هم بگویند که برند شما چقدر خوب و دوست‌داشتنی است.

 

 

آمادگی موج منفی و بحران را داشته باشید

مدیران شبکه اجتماعی باید گاهی هم پوست‌کلفت باشند، به‌ویژه در زمان بحران که غالبا چیزی که می‌بینند منفی است. اما جامعه می‌تواند بازخوردهای بسیار با ارزشی برای برند شما داشته باشد. به‌دنبال اخبار موردبحث و سرنخ‌هایی بگردید که بفهمید چگونه می‌توانید در آینده از این اطلاعات استفاده کنید.

به همین ترتیب اگر افراد جامعه نگرش و بازخورد مثبتی به برندتان نشان می‌دهند هم دقت کنید. به دنبال مطالب و محتوای به‌دست آمده از خود کاربران بگردید که بتوانید با اجازه‌شان استفاده کنید. این راهی عالی است تا به تقویم مطالب خود تنوع دهید و طرفداران وفادار خود را نیز به همه بشناسانید.

 

 

انتقادپذیر باشید

پیشنهاد می‌کنیم همیشه قبل از فشردن دکمه ارسال یک بار متنی را که نوشته‌اید بخوانید، حال چه پاسخ به یک توییت باشد یا یک نظر، پیام مستقیم یا پیام خصوصی. شما صدای برندتان هستید، پس حرفه‌ای عمل کنید. اگر اشتباهی مرتکب شدید، نظر خود را ویرایش کنید یا کاملا پاک کنید و دوباره بنویسید. همیشه وقتی اشتباهاتان را به شما گوشزد می‌کنند، مسئولیت آن را بپذیرید. همه ما انسانیم و کمی تواضع در برابر یک اشتباه در واقع می تواند اعتبار و مقبولیت برندتان را بالا ببرد.

 

 

سال 2015 است و هنوز هم برندهایی وجود دارند که از نظر مدیریت شبکه اجتماعی صفر هستند. حتی اگر برندتان بسیار شناخته‌شده باشد و نیازی به آن نداشته باشد، فرصت‌های متعددی وجود دارد که روابطی با جامعه خود شکل دهید. مشتریان وفادار متوجه این موضوع هستند و در مورد برندهایی صحبت می‌کنند که به جوامع خود گوش می‌دهند و به نظرات و پیام‌هایشان پاسخ می‌دهند.