دیدگاه ۳۰۰ اقتصاددان در باره افق اقتصاد جهان

احتمال رشد قیمت طلا بیشتر شده است؟

جهان سهم _ در روزهای اخیر قیمت طلا رشدی قابل ملاحظه داشته و این رشد حاصل نگرانی هایی است که در باره افق اقتصاد جهان بوجود آمده است. در نظرسنجی خبرگزاری رویترز از ۳۰۰ اقتصاددان، اکثر آنها پیش بینی کردند ضعف اقتصاد جهان سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد و ممکن است دوران نرخ های بسیار پایین تورم بعد ..

از سال آینده نیز ادامه یابد. این هشدا از سوی تحلیلگران بسیار خوشبین که معتقد بودند رونق به اقتصاد جهان باز گشته است، مطرح شده است. ضعف اقتصاد جهان در حالی تداوم می یابد که طی پنج سال اخیر بانک های مرکزی بزرگ سیاست های انبساطی اتخاذ کرده اند تا به رونق اقتصاد کمک کنند.


پس از تصمیم ماه گذشته بانک مرکزی آمریکا در خصوص بالا نبردن نرخ های بهره به دلیل ضعف اقتصاد جهان و بویژه اقتصاد چین، پیش بینی می شود دوران بی سابقه اجرای سیاست های انبساطی پولی بیش از میزان که تاکنون تصور می شده ادامه کند.

اقتصاددان هایی که در نظرسنجی شرکت کردند معتقدند اقتصادهایی که امسال به اندکی رونق دست یافتند، بویژه آمریکا، اروپا و انگلستان، در معرض کاهش تقاضای جهانی قرار دارند و احتمالا رونق آنها ادامه پیدا نخواهد کرد.

نکته بسیار نگران کننده این است که اقتصادهای مقاوم تر یعنی آمریکا و اروپا دچار مشکل شده اند. نگرانی های پدید آمده با احساس ابهام و تنش در بازارهای مالی همزمان شده و نظرسنجی از تحلیلگران در بازارهای مالی نشان می دهد آنها در باره افق هیچیک از انواع دارایی ها نظر مساعدی ندارند.

بدین ترتیب با آنکه پیش بینی می شود شرایط در اقتصادهای بزرگ سال آینده بهتر از امسال باشد، اقتصاددان ها پیش بینی خود از نرخ رشد این اقتصادها را کاهش داده اند. از سوی دیگر، پیش بینی ها در باره نرخ تورم در تعداد زیادی از اقتصادهای بزرگ نگرانی هایی پدید آورده است زیرا اقتصاددان ها معتقدند نرخ های تورم کمتر از حدی خواهد بود که قبلا پیش بینی شده بود و این امر نشان می دهد سیاست های انبساطی بانک های مرکزی تاثیر کمی در افزایش مصرف و رونق اقتصادهای یاد شده داشته است. همچنین نرخ رشد اقتصادهای نوظهور کمترین میزان از سال 2009 است.

پیش بینی شده اقتصاد جهان در سال جاری میلادی 3.1 درصد رشد خواهد کرد و نرخ رشد در سال آینده 3.4 درصد خواهد بود. اما تحقق این نرخ رشد مستلزم اجرای سیاست های انبساطی در اقتصادهای بزرگ است. وضعیت اقتصاد آمریکا امیدوارکننده است اما نرخ رشد آن به اندازه ای نیست که نرخ تورم بالا رود. در حال حاضر نرخ تورم در اقتصاد آمریکا با آنچه بانک مرکزی مطلوب می داند یعنی 2 درصد، بسیار فاصله دارد. پایین باقی ماندن نرخ تورم خطر بازگشت رکود را به اقتصاد این کشور افزایش داده است.

وضعیت انگلستان و منطقه یورو نیز به همین شکل است. پیش بینی می شود اقتصاد چین امسال پایین تر از 6 درصد یعنی نرخ هدف تعیین شده از سوی دولت این کشور رشد کند. بویژه در باره اقتصادهای نوظهور نگرانی وجود دارد. واقعیت این است که در چین اصلاحاتی آغاز شده که ضروری بوده اما این اصلاحات از رونق اقتصاد کاسته است. دولت چین برای بازگرداندن توازن به اقتصاد این کشور یعنی افزایش مصرف داخلی و کاستن از وابستگی رشد اقتصاد به صادرات و سرمایه گذاری تلاش هایی انجام داده اما این اهداف هنوز تحقق نیافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در سه ماه اخیر نشان داده شده است: